الزام اتخاذ استراتژی نتیجه‌بخش

افزایش ریسک صندوق‌های درآمد ثابت: از آنجا که بخشی از دارایی تحت مدیریت صندوق‌های درآمد ثابت به سهام اختصاص پیدا می‌کند، مدیران صندوق با استفاده از استراتژی‌های بازار آپشن علاوه بر کسب بازدهی مناسب از سهام، ریسک صندوق را هم‌‌‌ کاهش می‌دهند که با ممنوعیت فعلی این امکان عملا برای صندوق‌ها وجود نخواهد داشت.

کاهش بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت و خروج‌‌‌ منابع از بازارسرمایه: با توجه به اینکه صندوق‌ها بیشترین میزان بازدهی خود را از سرمایه‌گذاری در بازار آپشن و سهام کسب می‌کردند، با محدودیت فعلی میزان سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در بازار آپشن و سهام و به تبع آن بازدهی کل صندوق کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود صندوق‌ها مزیت خود را نسبت به سپرده‌های بانکی از دست بدهند.

تضعیف بازار سهام: صندوق‌ها برای استفاده از استراتژی‌های موجود در بازار سهام به خرید سهام و داشتن سهام در پرتفوی خود نیاز داشتند که با ممنوعیت فعلی نه‌تنها تقاضای صندوق‌های درآمد ثابت در سهام کاهش خواهد یافت؛ بلکه عرضه سهام نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

‌‌‌کاهش عمق بازار آپشن: بیشترین میزان ارزش معاملات در بازار آپشن به‌خصوص در سمت فروش اختیار معامله صندوق‌های درآمد ثابت هستند که با محدودیت ایجادشده، عرضه آپشن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و باعث کاهش عمق بازار آپشن خواهد شد.

طی چندسال گذشته سازمان بورس بارها حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را تغییر داده است و با شرایط فعلی امکان به‌کارگیری استراتژی بلندمدت برای مدیران صندوق وجود ندارد.  همچنین تغییرات سریع، متناقض و غیرکارشناسی باعث ناامیدی فعالان بازار سرمایه شده است و اثر مخربی بر چشم‌انداز بازارسرمایه دارد.