رمزارزها؛ همچنان نوسانی

در چارچوب مصوب ایالات‌متحده، دو نهاد کمیسیون اوراق بهادار (SEC) و کمیسیون دادوستد قراردادهای آتی کالایی (CFTC) برای نظارت و تدوین مقررات مربوط به رمزارزها تعیین شده است. این امر نشان می‌دهد که از نظر دولت ایالات‌متحده، ماهیت رمزارزها هنوز به‌طور کامل مشخص نیست یا اینکه برخی از آنها را ورقه بهادار و برخی دیگر را کالا تعریف می‌کنند. اقدامات کمیسیون اوراق بهادار در شکایت از بایننس و کوین‌بیس در کنار پرونده ریپل و اعلام اینکه تعدادی از رمزارزها ورقه بهادار هستند و باید مقررات مربوط به SEC را رعایت کنند، نشان‌دهنده این است که فرآیندهای مرتبط با تدوین مقررات برای رمزارزها در ایالات‌متحده همگام با اتحادیه اروپا به‌طور جدی در جریان است. همچنین نظم‌دادن به بازار رمزارزها مهم‌ترین هدف این مقررات ذکر شده است.

این نظم بخشی از جمله مرتبط با اجرای قوانین KYC یا شناخت مشتریان، AML یا مبارزه با پولشویی و CFT یا مبارزه با تامین مالی تروریسم است. از آنجا که اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته، همگام با ایالات‌متحده در حال تدوین مقررات هستند، به نظر می‌رسد روند بازار در ماه‌های پیش‌رو به‌شدت تحت‌تاثیر این مساله قرار خواهد داشت. همچنین همگام با این تحولات به نظر می‌رسد دبی به‌عنوان هاب مالی ششم دنیا در تلاش است با تعریف مجوزهای مرتبط با رمزارزها و ساماندهی آنها در این منطقه به هاب اول رمزارزها در دنیا تبدیل شود.  سنگاپور نیز در همین زمینه در حال تلاش است و از آنجا که سنگاپور نیز هاب مالی سوم دنیاست، به نظر می‌رسد رقابت جدی در این زمینه بین این دو منطقه در جریان است و بسیاری از پروژه‌های خوب منطقه آسیا در سنگاپور شکل گرفته‌اند.

تکنولوژی بلاک‌چین به‌عنوان تکنولوژی جدید در حال تطبیق‌یافتن با بخش‌های مختلف اقتصاد دنیا، از جمله بخش‌‌‌های مالی، تامین مالی و زنجیره تامین است و این امر می‌تواند موجب شود که پروژه‌های بلاک‌چین که در این زمینه‌ها فعال هستند و همچنین رمزارزهای مرتبط با آنها مورد توجه بازار قرار گیرند. بنابراین به نظر می‌رسد که در نیمه‌دوم سال‌جاری میلادی، بازار رمزارزها شاهد نوسانات در محدوده‌های فعلی باشد و شکل‌گیری روند در بازار منوط به روشن‌شدن فضای مقررات‌گذاری رمزارزها خواهد بود.

این نوسانات ممکن است با خبرهای مختلف مرتبط با این امر در کنار اخباری همچون تقاضای یلک‌راک به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مدیریت سرمایه دنیا برای تاسیس صندوق قابل معامله بیت‌کوین تغییر جهت‌هایی را داشته باشد، ولی به نظر نمی‌رسد که این‌گونه خبرها باعث تغییر جدی در بازار و شکل‌گیری روندهای میان‌مدت یا بلندمدت در بازار باشد. نکته آخر اینکه روند قیمت‌ها در بازار رمزارزها بیشترین همبستگی را با سهام شرکت‌های تکنولوژی دارد و از آنجا که پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی کند شده و شاهد کاهش رشد اقتصادهای بزرگ باشیم که این امر می‌تواند سبب کاهش ارزش بازار سهام به‌ویژه در مورد سهام شرکت‌های تکنولوژی شود، انتظار شکل‌گیری روند صعودی جدی در بازار وجود ندارد.