گره کور بازارسرمایه

بازار سرمایه در شرایط فعلی درگیر مواردی مانند اخبار و شایعات ضد و نقیض در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا و نوسانات نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری تولیدات و محصولات شرکت‌ها‌‌‌ به‌خصوص در صنعت خودرو که تاثیر روانی زیادی بر بازار سرمایه دارد، مشکلات تامین مواد اولیه برخی صنایع و مباحث انرژی آنها، کسری بودجه دولت و فروش اوراق بدهی و صدور برخی ابلاغیه‌‌‌های سازمان بورس بدون آینده‌نگری و بررسی دقیق و... است. در دوسال اخیر، بازار سرمایه با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و اتفاقات و اخبار منفی مختلف به راه خود ادامه داده و نوسانات زیادی را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد آماده رشد و صعود باشد.

در حال حاضر مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه، ابهام در مذاکرات ایران و آمریکاست و با روشن‌شدن نتیجه مذاکرات برخی ابهامات برطرف می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند تا حدودی نتایج سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی کنند.  در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات شنیده می‌شود و در صورت دستیابی به توافق در مذاکرات در کوتاه‌مدت کاهش زیادی در نرخ ارز نخواهیم داشت و نرخ ارز را در محدوده ۴۵هزار تا ۵۰‌هزار تومان پیش‌بینی می‌کنیم، اما با اجرایی شدن توافق در بلندمدت فضای اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت و به‌مرور شاهد کاهش نرخ تورم و انتظارات تورمی، کنترل نقدینگی، افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ بهره، افزایش صادرات و به‌طور کلی ثبات نسبی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

شرایط ثبات سیاسی (داخلی و خارجی) باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه می‌شود و موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران به‌واسطه عدم‌جذابیت به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی نروند؛ در نتیجه حجم معاملات در بازارسرمایه افزایش ‌‌‌یافته و سبب افزایش بازدهی سهام می‌شود. امیدواریم در آینده نزدیک به این ثبات نسبی برسیم. به نظر می‌رسد سال آینده سالی پربازده برای بازارسرمایه باشد و انتظار بازار صعودی در بلندمدت را داریم. همچنین در صورت عدم‌توافق در مذاکرات، نااطمینانی در وضعیت آتی اقتصادی کشور می‌‌‌تواند موجب هراس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران ‌‌‌شود.  تاثیر عدم‌توافق بر بازارسرمایه با توجه به عواملی مانند رشد نقدینگی، افزایش نرخ تورم و انتظارات تورمی، افزایش نرخ ارز و... می‌‌‌تواند محرکی برای صعود بازار سرمایه شود و با فرض عدم‌توافق نیز انتظار صعود بازارسرمایه را داریم.

از منظر تکنیکال، شاخص کل در هفته جاری حمایت کوتاه‌‌‌مدت خود در محدوده ۲میلیون و ۱۷۰هزار تا ۲میلیون و ۲۳۰هزار واحد را ازدست‌‌‌داده و به سمت محدوده حمایتی اصلی خود یعنی یک‌میلیون و ۹۷۰هزار تا ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد درحرکت است. RSI نیز در تایم‌فریم روزانه مستعد تشکیل واگرایی مخفی مثبت بوده و با توجه به شکل‌‌‌گیری این واگرایی در جهت روند اصلی به نظر می‌رسد روند اصلی شاخص کل صعودی بوده و شاخص کل در میان‌‌‌مدت قابلیت دستیابی به محدوده ۳میلیون واحد و پس از آن محدوده  ۳میلیون و ۸۰۰هزار واحد را  در بلند‌مدت خواهد داشت.