مدل سوئدی لابراتوار سیاست

۱. سیستم مالیاتی مدرن و ساده برای به‌اشتراک‌گذاری خودروهای شخصی: هدف از این پروژه افزایش دانش در مورد مالیات در اقتصاد اشتراکی است؛ جایی که افراد وسایل خود را که به آنها نیاز ندارند اجاره می‌دهند. به‌عنوان مثال وسایل نقلیه. این بازار نوظهور به مقررات‌‌‌گذاری و تنظیم‌‌‌گری دقیق نیاز دارد که طراحی سیاست اولیه آن در آزمایشگاه سیاستی رانندگی سوئد انجام می‌شود.

۲. دوربین‌‌‌های اتوبوس به نفع جامعه: اتوبوس‌‌‌ها در عین اینکه وسایل نقلیه عمومی مطمئنی برای سرنشینان هستند، از معضل ایمنی بزرگی رنج می‌‌‌برند: داشتن نقاط کور وسیع. رانندگان اغلب به اطراف اتوبوس دید ندارند که این امر می‌‌‌تواند به تصادف‌‌‌های متعددی منجر شود. دوربین‌‌‌های جلو، جانبی و عقب می‌‌‌توانند ایمنی را در این بخش بهبود بخشند. هدف این پروژه آزمایشگاه سیاستی رانندگی سوئد، رسیدگی به چالش‌‌‌های مجهزشدن اتوبوس‌‌‌ها به دوربین‌‌‌های موردنیاز با هدف افزایش ایمنی عموم و استفاده از داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده برای جامعه‌‌‌ای پایدارتر و کارآمدتر است.

۳. دوربین‌‌‌های ترافیکی به نفع جامعه: دوربین‌‌‌های ترافیکی هوشمند نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و تغییر الگوهای رانندگی به سمت الگوهای ایمن‌‌‌تر دارند. بهره‌‌‌گیری از داده‌‌‌های این دوربین‌‌‌ها می‎تواند به سیاستگذار کمک کند تا اولویت‌‌‌های رسیدگی به مخاطرات رانندگی را تعیین و آنها را در سیاست‌‌‌ها لحاظ کنند.

۴. قوانین راهنمایی و رانندگی آینده: با توسعه سریع خودروهای خودران، قوانین راهنمایی و رانندگی هم دستخوش تغییرات گسترده می‌شوند. قوانین جدید باید به گونه‌‌‌ای نوشته شوند که بتوانند توسط ماشین‌‌‌ها هم به‌خوبی خوانده و تفسیر شوند.

۵. مطالعه امکان‌‌‌سنجی سندباکس تنظیم‌‌‌گری قانون اجاره خودرو: الزامات محیط‌‌‌زیستی برای سیاستگذار سوئدی اهمیت زیادی دارد. آزمایشگاه در یکی از پروژه‌‌‌های خود تلاش کرد تا راهکارهایی را برای افزایش تمایل مالکان خودروهای بلااستفاده در راستای به اشتراک گذاشتن خودروهایشان در آخر هفته‌‌‌ها و عصرها پیدا کند. از طریق روش‌‌‌شناسی آزمایشگاه سیاست، چالش‌‌‌ها، فرصت‌‌‌ها و راه‌‌‌حل‌‌‌های مربوط به «مقررات اجاره خودرو» به‌خوبی شناسایی شده است که سوئد را به کشوری پیشرو در قانون‌گذاری در این حوزه تبدیل کرده است.

۶. تنظیم‌‌‌گری اتوبوس‌‌‌های خودران در سوئد: در زمینه دریافت گواهی اتوبوس‌‌‌های خودران در سوئد نوعی همپوشانی نهادی وجود دارد. از یک‌سو اداره محیط کار این کشور مدعی تنظیم مقررات در این حوزه براساس دستورالعمل ماشین‌‌‌آلات است و از سوی دیگر آژانس حمل‌‌‌ونقل سوئد طرح تنظیم‌‌‌گری آزمایشی در این حوزه را آغاز کرده است. آزمایشگاه تلاش کرده است تا به راهکاری برای حل این مشکل برسد.

۷. استفاده از داده‌‌‌های حسگرهای خودرو: خودروهای امروزی به انبوهی از حسگرها و رادارهای کمکی راننده مجهزند که باعث شده‌اند داده‌‌‌های بسیاری از رانندگی افراد جمع‌‌‌آوری شود. سیاستگذار برای استفاده از این داده‌‌‌ها به نفع جامعه علاقه‌‌‌مند است. اما مقامات مرتبط، تامین‌‌‌کنندگان فناوری و اپراتورهای مخابراتی عدم‌قطعیت‌‌‌ها و نیازهایی در استفاده از داده‌‌‌های حسگرهای خودرویی دارند. آزمایشگاه سیاستی رانندگی سوئد دیدگاه‌‌‌های این افراد را جمع‌‌‌آوری کرد و متوجه شکاف بین نوع نگاه ذی‌نفعان مختلف به مساله شد.  آزمایشگاه سیاستی رانندگی سوئد نمونه موفق آزمایشگاه سیاستی بخشی است که توانسته است در حوزه حمل‌‌‌ونقل همگام با تحولات فناوری کیفیت سیاستگذاری این حوزه را ارتقا دهد و بینش‌‌‌های جدیدی پیش‌‌‌روی سیاستگذار قرار دهد. این مورد مطالعاتی می‌‌‌تواند مورد توجه دیگر کشورها باشد.