آیا در کره‌شمالی یک زن رهبر می‌شود؟

۱. ظهور این دختر چه چیزی را نشان می‌دهد؟

با پوشیدن یک کت خزدار با دکمه‌‌‌های طلایی در جلو، دستکش‌‌‌های چرمی و کلاه مشکی، این پنجمین حضور عمومی «کیم جو آئه» است که از سوی رسانه‌‌‌های دولتی این کشور تایید شده است. درست قبل از رژه، «کیم جو آئه» والدینش را در ضیافتی که برای مقامات نظامی برگزار شده بود همراهی کرد. در برخی از این عکس‌‌‌ها -که برای ناظران کره‌شمالی قابل‌‌‌توجه است- «کیم جو آئه» با پوشیدن دامن و ژاکت مشکی در مرکز صحنه قرار دارد و در کنار «کیم جونگ اون» قدم می‌زند. در برخی از عکس‌‌‌های منتشرشده در رسانه‌‌‌های دولتی این کشور، از او در حالی که با پدرش در محاصره‌‌ مقامات ارشد نظامی است، عکس‌‌‌هایی گرفته و به جهان مخابره شد، در حالی که در برخی دیگر از عکس‌‌‌ها، مادرش «ری سول جو» نیز دیده می‌شود. در بیانیه‌‌ آژانس خبری مرکزی کره‌شمالی آمده است: «افسران فرماندهی وزارت دفاع ملی و مقام‌‌‌های نظامی و سیاسی یگان‌‌‌های ترکیبی بزرگ KPA با صمیمانه‌‌‌ترین احترام‌‌‌ها به رفیق «محترم» «کیم جونگ اون» خوشامد گفتند؛ مقامی که آنها حتی در رویاهای خود خواستار دیدارش بودند.»

۲. اهمیت این حضور در کره‌شمالی چیست؟

جدا از ارائه‌‌ بینش و نگرشی بیشتر در مورد خانواده‌‌ «اون»، به‌‌‌خصوص که اطلاعات بسیار کمی در مورد فرزندان وی وجود دارد، رسانه‌‌‌های دولتی این کشور از «کیم جو آئه» به‌‌‌عنوان «دختر محبوب» رهبر یاد می‌کنند. در حالی که در سایر نقاط جهان ممکن است کودکان از نظر ژئوپلیتیکی اهمیت چندانی نداشته باشند، در مورد کره‌شمالی این مساله فرق دارد. بیانیه‌‌‌هایی که هفته‌‌ گذشته رسانه‌‌‌های دولتی منتشر کردند، نشان می‌دهد که «کیم جو آئه» به موقعیتی ارتقا یافته که اکنون او را به دختری «محترم» و «محبوب» تبدیل می‌کند و گمانه‌‌‌زنی‌‌‌هایی را در مورد اینکه چه کسی جانشین «کیم جونگ اون» می‌شود، مطرح می‌کند.

۳. جانشینی در کره‌شمالی چگونه عمل کرده است؟

گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها در مورد جانشینی در کره‌شمالی همیشه برای محققان و ناظران این کشور امری رازآلود بوده است. اما اکنون و از سه‌ماه پیش، یعنی زمانی که اولین عکس‌‌‌ها از «کیم جو آئه» منتشر شد، این موضوع بسیار مطرح‌‌‌ شده است. به دلیل نظارت دولت بر اطلاعاتی که در مورد این کشور منتشر می‌شود، محققان و ناظران محتاط احتمالا در اعلام اینکه این حضورهای عمومی به این معنی است که «کیم جو آئه» جانشین پدرش است تردید دارند. در مورد شخص «کیم جونگ اون»، تنها یک‌سال قبل از مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱ بود که مشخص شد او جانشین احتمالی است. بااین‌‌‌حال، محققان بر این باورند که رهبران ارشد نظامی کشور از برنامه‌‌‌های جانشینی «کیم جونگ ایل» در زمانی که پسرش تنها هشت‌سال داشت مطلع بودند. همچنین در جامعه‌‌ تحقیقاتی متمرکز بر کره‌شمالی اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه گمانه‌‌‌زنی در مورد جانشینی زودهنگام است. کیم جونگ اون تنها ۳۹سال دارد.

۴. نقش زنان در رهبری کره‌شمالی چگونه بوده است؟

نگرش‌‌‌های پدرسالارانه در کره‌شمالی و به‌‌‌تبع آن در نمایندگی در دولت بسیار فراگیر است. بااین‌‌‌حال، زنان معدودی بوده‌‌‌اند که نقش‌‌‌های مشهودی را در مناصب رهبری برعهده‌‌‌ گرفته‌‌‌اند. یکی از برجسته‌‌‌ترین آنها «کیم یو جونگ»، خواهر ۳۵ساله رهبر کره‌شمالی است که علاوه بر اینکه وجهه‌‌ یک دیپلمات برجسته را به خود گرفته، معاون اداره‌‌ تبلیغات و اطلاع‌‌‌رسانی حزب کارگران کره نیز هست و تنها زن عضو کمیسیون امور دولتی قدرتمند کره‌شمالی است. برخی کارشناسان کره‌شمالی بر این باورند که با وجود عدم‌حضور زنان، تصور یک رهبر زن برای کره‌شمالی دور از ذهن نیست. طبق گزارش بی‌‌‌بی‌‌‌سی، نسب خانواده‌‌ کیم جزء لاینفک جانشینی در این کشور است و باعث می‌شود «کیم جو آئه» حداقل یکی از الزامات را داشته باشد. برخی کارشناسان می‌‌‌گویند مواجهه زودهنگام با «جو آئه» ممکن است اقدامی برای عادت دادن کارکنان نظامی کشور و افکار عمومی به او باشد، به‌‌‌طوری‌‌‌که وقتی موضوع جانشینی مطرح شود، احتمال حضور یک‌زن در این منصب عالی غیرممکن نباشد.