ژنرال بدون درجه

۱.  امنیت نظامی برای نسل بعدی؟

«هونگ مین»، کارشناس کره‌شمالی در موسسه‌‌ اتحاد ملی کره (KINU) خاطرنشان کرد که تمام موارد حضور این دختر در رویدادهای نظامی بوده است. وی از «پنج» حضور این دختر نام می‌‌‌برد که همگی به‌‌‌نوعی با ارتش و دستاوردهای نظامی-موشکی این کشور مرتبط بوده‌اند. این کارشناس بر این باور است که «اگر ظاهر کردن این دختر برای جانشینی باشد، باید انتظار داشته باشیم که او را در رویدادهای دیگر مانند بخش‌‌‌های اقتصادی هم ببینیم.» وی معتقد است: «تاکنون، منطقی‌‌‌ترین تفسیر این است که رهبر کره‌شمالی از دخترش برای تغییر چارچوب نحوه‌‌ مدیریت پروپاگاندای این کشور در مورد قابلیت‌‌‌های دفاعی استفاده می‌کند.»

این تحلیلگر بر این باور است که نشان‌دادن این دختر جوان به معنای این است که رهبر این کشور برای کشوری بهتر و امن‌‌‌تر در آینده کار می‌کند تا در صورت بر تخت نشستن دخترش، امنیت او، رژیم و کشورش تضمین‌‌‌شده باشد. «کیم یونگ هوی»، اقتصاددانی که در سال ۲۰۰۲ از کره‌شمالی فرار کرد، با این باور موافق است که پیام ظاهری حضور این دختر این است که «نقش ارتش برای نسل آینده -از جمله برای دختربچه‌‌ من- بسیار مهم است.»

۲. ابهام‌‌‌زدایی از رهبر مرد؟

«کیم یونگ هوی» با اشاره به تصاویر منتشرشده از این دختر و پدر استدلال می‌کند که اینها به دنبال «ابهام‌‌‌زدایی» از شخصیت رهبر هستند و این با رویکرد رهبران سابق که از خود چهره‌‌‌ای «غیرقابل لمس» و «خداگونه» نشان می‌‌‌دادند، در تضاد است. در دو صحنه، «جو آئه» صورت پدرش را نوازش می‌کند؛ کاری که هیچ‌‌‌کس قبلا در رسانه‌‌‌های دولتی انجام نداده است. او همچنین در حالی که دست دخترش را گرفته است، به این‌‌‌سو و آن‌‌‌سو می‌رود و هر دو در جریان رژه و دیدارهای نظامی به یکدیگر لبخند می‌‌‌زنند و گاهی با یکدیگر زمزمه‌‌‌هایی می‌کنند. «کیم یونگ هوی» می‌‌‌افزاید مردم کره‌شمالی با خواندن و تماشای پوشش رسانه‌‌‌های دولتی درباره‌‌ این دختر به فکر فرو می‌‌‌روند و مدام این پرسش‌‌‌ها را از خود می‌‌‌پرسند که او «خیلی شبیه مادرش است.» به گفته‌‌ وی، مردم تا مدتی سرگرم می‌‌‌شوند و از صحبت درباره‌‌ یک «سلبریتی» لذت می‌‌‌برند. «پارک سونگ آئه»، فراری متولد سال ۱۹۹۳ در استان هامگیونگ شمالی، نیز گفت که رسانه‌‌‌های دولتی رهبر کره‌شمالی را «پدری دلسوز» معرفی می‌کنند؛ «پدری دلسوز» برای دخترش و برای مردم کشورش. «لی سانگ شین»، کارشناس کره‌شمالی در KINU، معتقد است که «اون» قصد دارد نشان دهد که فقط «نان‌‌‌آور» خانواده نیست، بلکه او هم مانند بسیاری دیگر، فرزندش را دوست دارد.

۳. خون پکتو از رگ‌‌‌های «آئه» می‌‌‌گذرد

تفسیر سوم این است که دولت احتمالا به دنبال تاکید بر «موروثی» بودن حکمرانی در خاندان کیم است. تصاویر تلویزیونی از رژه‌‌‌ای که «آئه» در آن حضور داشت نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان چند بار شعار «خط خونی پکتو» را سر می‌‌‌دادند. هنگامی‌‌‌که یک واحد از اسب‌‌‌های سفید (یکی از نمادهای کره‌شمالی) در حال رژه بودند، راوی ناگهان به یکی از اسب‌‌‌های سفید موردعلاقه‌‌ این دختر اشاره کرد. اسب سفید به این دلیل نشان کره‌شمالی است که رهبران این کشور در کوه مقدس پکتو با اسب سفید حضور می‌‌‌یابند. نکته‌‌ مهم در این رژه‌‌‌ها این بود که وقتی این دختر به همراه پدر و مادرش از نیروهای نظامی «سان» می‌‌‌دیدند، مادر یعنی «ری سول جو» یک گام عقب‌‌‌تر از دخترش راه می‌‌‌رفت. بااین‌‌‌حال، آژانس اطلاعاتی کره‌جنوبی معتقد است که «اون» یک پسر بزرگ دارد که چند سال از «جو آئه» بزرگ‌تر است. از سوی دیگر، یک مقام اطلاعاتی کره‌جنوبی می‌‌‌گوید «خیلی زود» است که این دختر را به‌‌‌عنوان جانشین ببینیم، اما ظواهر امر نشان می‌دهد که تلاش‌‌‌هایی در جریان است تا برای نسل چهارم «وفاداری» خریده شود.

۴. آیا او جانشین می‌شود؟

«چئونگ سونگ چانگ» بر این باور است که حضور «کیم جو آئه» در میان پدر و مادرش نشان می‌دهد که چگونه او در آینده فرمانده ارتش کره‌شمالی خواهد شد؛ ژنرالی برای درجه و بدون طی مراتب نظامی. «فئودور ترتیتسکی»، محقق تاریخ کره‌شمالی در دانشگاه کوکمین سئول، می‌‌‌گوید حضور او چیز خاصی را نشان نمی‌‌‌دهد.  او معتقد است نباید فریفته‌‌ القابی مانند «محترم» و... شد. «هونگ مین» هم اظهار کرد که این تغییر «چیزی نیست که زیاد به آن بپردازیم.» در واقع، برخی محققان حضور این دختر و بحث‌‌‌های درگرفته پیرامون او را چندان جدی نمی‌‌‌گیرند که شایسته‌‌ بحث باشد. چئونگ معتقد است که نظام فقط به دنبال ساخت یک «کیش شخصیت» از این دختر است. در میان کسانی که از کره‌شمالی گریخته‌‌‌اند هم اختلاف‌‌‌نظر وجود دارد.

بیشتر آنها می‌‌‌گویند در رسانه‌‌‌های داخلی کره‌شمالی صرفا نوعی رقابت بر سر مطرح کردن این دختر درگرفته است. این رقابت بر سر طرح نام این دختر، نوعی تلاش برای «اثبات وفاداری» است. اینکه او به‌‌‌راستی جانشین باشد مساله‌ای نیست که رسانه‌‌‌های دولتی به‌‌‌صراحت در مورد آن سخن گفته باشند. بااین‌‌‌حال، برخی دیگر بر این باورند که با توجه به تصاویری که پیش‌تر از کاهش وزن رهبر کره‌شمالی یا وجود «آنژیوکت» در دستش منتشر شده است نشان می‌دهد که احتمال مرگ «اون» وجود دارد. به‌‌‌این‌‌‌ترتیب (صرف‌‌‌نظر از درستی یا نادرستی این باور)، رهبر کره پیش‌‌‌دستی کرده و جانشین خود را مطرح کرده است.