در این میان بازار سرمایه یکی از نقش‌‌های بسیار مهم را در زمینه تامین مالی صنایع از بورس ایفا می‌کند. به عبارت دیگر یکی از اصلی‌‌ترین کار‌کردهای بازار سرمایه کمک به تامین مالی شرکت‌ها است. در کشورهای توسعه‌یافته روش‌های متنوع و با مدت زمان کوتاه، در دسترس شرکت‌ها برای تامین مالی است. حوزه‌های پولی و مالی در ایفای نقش تجهیز منابع مالی و هدایت و مدیریت آن به سمت بخش‌های مولد از اهمیت مضاعفی برخوردارند. تامین منابع مالی در کشور به صورت سنتی و در شبکه بانک‌های تجاری و تخصصی انجام می‌شود. اما در سال‌های اخیر حرکتی نوین به سمت فعال‌‌سازی ظرفیت‌‌های نهفته در بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌‌ها و طرح‌ها آغاز شده است.

روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای تامین مالی برای تامین تجهیزات، سرمایه در گردش و... برای پروژه‌های صنعتی، معدنی، ساختمانی و... در بازار سرمایه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ابزارهای مبتنی بر بدهی (اوراق بهادار اسلامی یا همان صکوک، اوراق مشارکت، گواهی سپرده مدت‌‌دار ویژه سرمایه‌‌گذاری، اوراق رهنی و...) و ابزارهای مبتنی بر سرمایه (افزایش سرمایه، شرکت‌‌های سهامی عام، صندوق‌های زمین و ساختمان برای تامین مالی بخش مسکن و صندوق‌های پروژه‌محور) اشاره کرد. یکی از‌ سازوکارهای موجود برای استفاده از ظرفیت‌‌های بازار سرمایه برای تامین مالی ایجاد و توسعه واسطه‌ها و شرکت‌‌های مالی ارائه‌دهنده خدمات مربوط به تسهیل تامین مالی متقاضیان از بازار  سرمایه است.

علاوه بر این لازم به ذکر است که یکی از موضوعاتی که در ادبیات و مباحث مربوط به روش‌های تامین مالی همواره چالش‌برانگیز و محل مباحثه بوده است، یافتن راه‌هایی برای فائق آمدن بر مشکل حبس نقدینگی آن هم با توجه به ظرفیت‌‌های نهفته در صورت‌‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی بوده است. اساسا از آنجا که از یک سو بخش اعظمی از بنگاه‌های اقتصادی با کمبود نقدینگی و از سوی دیگر تراکم و حبس نقدینگی در دارایی‌‌ها، موجودی‌‌ها، مطالبات و ... مواجه هستند، از این رو به شرط مهیا شدن بسته‌های نهادی و قانونی، ظرفیت‌‌های نهفته در ترازنامه و صورت سود و زیان بنگاه‌ها می‌تواند به مثابه ظرفیتی بالقوه در جهت تامین مالی بنگاه‌ها محسوب ‌شود.