لزوم جلوگیری از تصمیمات جزیره‌ای

نکته بعدی می‌توان به انتظارات تورمی در کشورمان اشاره کنیم که فعالان بازار و تحلیلگران در آینده متصور هستند و به این دلیل با امیدواری بیشتری اقدام به خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند. نکته سوم نرخ ارز است که شاهد آن بودیم؛ طی روزهای گذشته قیمت آن رشد کرده و این رشد قیمت ارز بالطبع می‌تواند روی قیمت تمام‌شده محصولات اثرگذار باشد. همچنین محصولات صادراتی شرکت‌هایی که کاملا ارزیابی آنها با نرخ ارز و دلار انجام می‌شود، نوعی سیگنال به بازار می‌دهد که آنها با این نرخ ارز بخواهند ارزیابی خود را انجام دهند.

نکته دیگر موضوع بسته حمایتی است که سازمان بورس آن را اعلام کرده و دولت نیز از آن حمایت کرده است؛ این موضوع به جهت این حائز اهمیت است که می‌تواند به نوعی یک بحث روانی و کاهش یک نگرانی را در بازار داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها بحث بیمه سهام یا انتشار اوراق تبعی برای سهام شرکت‌ها باشد. بحث اوراق تبعی سهام و هم بحث بیمه سهام برای مبالغ سرمایه‌گذاری کمتر از یک‌صد میلیون تومان می‌تواند نوید اطمینان‌بخشی را به بازار بدهد؛ اما نکته‌ای که به نظرم بسیار بااهمیت است و سیاستگذاران و دولتمردان حتما باید به آن توجه کنند، رفع دغدغه‌های مردم و سهامداران خرد است؛ طی دو سال گذشته بازار با ترس عمیقی مواجه شده، بسیاری از مردم اعتماد خودشان را از دست داده‌اند و شاهد خروج نقدینگی و پول حقیقی از بازار بودیم.

دولت علاوه بر اقدامات فنی و تکنیکی که انجام می‌دهد، باید اقداماتی را در حوزه رفع این دغدغه‌ها و بازگشت اعتماد به بازار انجام دهد. همچنین سیاستگذاران و همین‌طور ستاد اقتصادی دولت باید تصمیماتی که می‌گیرند در راستای منافع سهامدار باشد. از طرفی ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها و یکسری از قوانین و مقرراتی که دولت وضع می‌کنند، حتما باید آثار تبعی آن را بر بازار سهام مورد بحث و بررسی قرار دهد. یک دستورالعمل به راحتی صادر می‌شود؛ اما می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تهدید کند و سهامداران آن شرکت را به دردسر بیندازد. به عقیده بنده دولت باید بیش از پیش به موضوع بازار سرمایه توجه کند و شرایط را به‌گونه‌ای رقم نزند که شرکت‌ها متضرر شوند و به‌تبع آن سهامداران خرد آسیب ببینند که امیدواریم با حضور رئیس سازمان بورس در ستاد اقتصادی دولت، این تصمیمات با هم‌افزایی گرفته شود و از تصمیمات جزیره‌ای پرهیز شود.