ریسک‌ها و تهدیدها

یکی از پرسش‌های مهم این است که نتیجه انتخابات چه خواهد شد؟ در حال حاضر دموکرات‌ها در مجلس ۴۳۵عضوی نمایندگان، با در اختیار داشتن تنها ۱۰کرسی بیشتر از جمهوری‌خواهان، اکثریت را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. این کمترین حد اکثریت در مجلس نمایندگان از سال ۱۹۵۵ است. مجلس سنا ۵۰نماینده دموکرات و ۵۰نماینده جمهوری‌خواه دارد. به لحاظ تاریخی بسیار بعید است که دموکرات‌ها بتوانند اکثریت خود را در مجلس نمایندگان حفظ کنند. از زمان جنگ داخلی، حزب رئیس‌جمهور در تمامی انتخابات‌های میان‌دوره‌‌‌ای به‌جز سه انتخابات، کرسی‌هایی را از دست داده است. جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان تنها به تصاحب پنج‌کرسی نیاز دارند. پیش‌بینی شده است که این اتفاق خواهد افتاد؛ اما در این زمینه قطعیت وجود ندارد. به این ترتیب ممکن است دموکرات‌ها بتوانند اکثریت خود را در این مجلس حفظ کنند. حفظ اکثریت در سنا برای دموکرات‌ها آسان‌تر است.

انتخابات‌ در آمریکا مانند المپیک است؛ یعنی انتخابات‌ ریاست‌جمهوری هر چهارسال یک‌بار در دوره برگزاری بازی‌‌‌های المپیک تابستانی برگزار می‌شود؛ ازجمله در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۱۶، ۲۰۱۲، ۲۰۰۸ و... همچنین انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای در دوره برگزاری بازی‌‌‌های المپیک زمستانی و هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود؛ یعنی سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۱۸، ۲۰۱۴، ۲۰۱۰، ۲۰۰۶ و... به این ترتیب میان‌دوره‌ای عبارتی مناسب است؛ زیرا انتخابات کنگره در میانه‌ دوره ریاست‌جمهوری هر رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. معمولا این انتخابات نوعی همه‌‌‌پرسی درباره عملکرد رئیس‌جمهور محسوب می‌شود و طبیعی است که رأی‌‌‌دهندگان بر مبنای عملکرد رئیس‌جمهور و حزب او و نیز وعده‌هایی که حزب رقیب می‌دهد، درباره رأی‌دادن به نامزدها تصمیم می‌گیرند.

سوال مهم این است که مهم‌ترین مسائل برای رأی‌دهندگان چیست؟ هر حزب مایل است رأی‌دهندگان بر طیفی خاص از موضوعات تمرکز کنند. کار جمهوری‌خواهان چندان سخت نیست. همان‌طور که بیان شد، انتخابات‌ میان‌‌‌دوره‌‌‌ای نوعی همه‌پرسی از مردم درباره عملکرد رئیس‌جمهور وقت و حزب او محسوب می‌شود. اگرچه در ماه‌‌‌های اخیر میزان محبوبیت بایدن افزایش یافته؛ اما میزان محبوبیت او هنوز بسیار پایین است و این نشانه‌ای منفی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود. از ماه‌‌‌ها پیش افزایش سریع هزینه زندگی یعنی نرخ بالای تورم عامل مهم نگرانی و نارضایتی مردم بوده است. سال گذشته نرخ تورم بالا رفت؛ اما بانک مرکزی تصور نمی‌کرد که رشد نرخ تورم سریع باشد و قیمت‌ها تا این حد بالا بروند. در سال‌جاری بانک‌مرکزی مجبور شده نرخ‌های بهره را با سرعت بالا ببرد تا تورم مهار شود و این اقدام ریسک رکود را بالا برده است. در واقع در حال حاضر، هم نرخ تورم بالا باقی مانده و هم به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، همه نگران رخ‌دادن رکود در اقتصاد هستند. در این میان جمهوری‌خواهان بر مشکلاتی نظیر پناهجویان که از مرزهای جنوبی وارد آمریکا می‌شوند، جرم و جنایت و... تمرکز کرده‌اند.

با توجه به اینکه شرایط برای نارضایتی مردم از عملکرد دولت و حزب دموکرات فراهم است، تا همین اواخر تحلیلگران پیش‌بینی می‌‌‌کردند که در انتخابات هشتم ماه آینده، جمهوری‌خواهان اکثریت را در هر دو مجلس نمایندگان و سنا کسب خواهند کرد؛ اما تحولاتی که طی تابستان در آمریکا رخ داد شانس جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت در انتخابات میان‌دوره‌ای را کم کرده است. در ماه ژوئن یعنی ابتدای تابستان دادگاه عالی مصوبه‌‌‌ای مبنی بر این را که حقوق سقط جنین را محترم می‌شمارد، تغییر داد. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در برخی ایالت‌ها فورا قوانین جدیدی را مطرح کردند که سقط جنین را محدود یا ممنوع می‌کند، در حالی که دموکرات‌‌‌ها تلاش‌‌‌هایی را برای حفظ این حقوق آغاز کردند. تردیدی وجود ندارد که از لحاظ سیاسی موضوع سقط جنین به دموکرات‌‌‌ها کمک کرد تا نظر موافق رأی‌دهندگان را جلب کنند؛ زیرا مردم معتقدند این حقوق باید حفظ شوند.

در یک نظرسنجی در کانزاس که معمولا ایالت طرفدار حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود، مشخص شد که ۵۹‌درصد جمعیت طرفدار حفظ قوانین مربوط به حق سقط جنین هستند. تصمیم دادگاه عالی حاصل در اکثریت بودن قضات محافظه‌‌‌کار است که ترامپ آنها را در این نهاد منصوب کرد. از سوی دیگر، جلسات رسیدگی به حوادث ششم ژانویه، یعنی حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره ادامه دارد و مردم آن را دنبال می‌کنند. در ماه اوت نظرسنجی ان‌بی‌سی‌نیوز نشان داد که ۲۱‌درصد آمریکایی‌ها معتقدند «تهدیدها برای دموکراسی» مهم‌ترین موضوع موثر بر نتیجه انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای کنگره است. ۱۶‌درصد نیز معتقد بودند که تورم و هزینه بالای زندگی مهم‌ترین موضوع است و ۱۴‌درصد اعلام کردند که اشتغال و اقتصاد بیشترین تاثیر را بر انتخابات خواهند داشت.

در ابتدای تابستان مسائلی که بیان شد، در مرکز توجه رأی‌دهندگان بود؛ اما حفظ تمرکز رأی‌دهندگان بر این موضوعات آسان نیست. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی بار دیگر به مهم‌ترین موضوعات برای رأی‌دهندگان تبدیل شده‌‌‌اند و کاملا واضح است که بد بودن وضعیت اقتصاد و توجه رأی‌دهندگان به این موضوع به زیان دموکرات‌هاست. در این میان طی هفته‌های اخیر، جمهوری‌خواهان از مخالفت خود با سقط جنین کاسته‌ و در سایت‌های تبلیغاتی خود حمایت ترامپ از خود را حذف کرده‌اند. به این ترتیب تغییراتی در نظر رأی‌دهندگان در حال رخ‌دادن است. نتایج انتخابات هشتم نوامبر اثرات زیادی بر آمریکا و جهان خواهد داشت. نکته مهم این است که حتی در همین دوره که هر دو مجلس نمایندگان و سنا در کنترل دموکرات‌هاست، بایدن برای به تصویب رساندن لوایح مورد نظر خود با موانع مختلفی مواجه می‌‌‌شد. اگر دموکرات‌ها یکی از این دومجلس را از دست بدهند، به تصویب رساندن تقریبا هر لایحه بزرگ و مهم در آینده برای دولت غیر‌ممکن خواهد شد؛ زیرا هر دو مجلس و رئیس‌جمهور حق وتو دارند.

اگر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اکثریت را کسب کنند، فورا تحقیقات درباره حوادث ششم ژانویه یعنی حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را متوقف خواهند کرد. همچنین انتظار می‌رود که جمهوری‌خواهان به تلافی اقداماتی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان علیه ترامپ و حزب جمهوری‌خواه انجام داده‌اند، برنامه‌هایی برای آغاز تحقیقات درباره شخصیت‌های دموکرات اجرا کنند. از سوی دیگر تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان گفته‌اند که بایدن باید استیضاح شود. بایدن همچنین نگران این موضوع است که به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان سبب کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین شود. اگر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا به اکثریت برسند، بایدن برای انتخاب‌هایی که به تایید سنا نیاز دارد با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد؛ به‌ویژه برای یک انتخاب دیگر در دادگاه عالی با مانع مواجه می‌شود. آخرین باری که سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان یک انتخاب از سوی رئیس‌‌‌جمهور از حزب دموکرات را تایید کرد، سال ۱۸۹۵ بود.

بیشترین تاثیر غلبه جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها در انتخابات ماه آینده، بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ خواهد بود. ترامپ پیوسته ادعا می‌کند در انتخابات سال ۲۰۲۰ تقلب شد و برنده واقعی آن انتخابات او بود. صدها نامزد جمهوری‌خواه انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم ماه آینده دیدگاه‌‌‌های ترامپ را تکرار کرده‌ و به همین وسیله حمایت ترامپ را کسب کرده و نامزد حزب شده‌‌‌اند. برخی از این نامزدها به دنبال تصاحب جایگاه‌های مهم در ایالت‌ها هستند و اگر در این حوزه موفق شوند می‌توانند بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ تاثیر زیادی بگذارند و این به نفع ترامپ خواهد بود. هیچ انتخاباتی در آمریکا بر انتخابات‌های بعدی بی‌تاثیر نیست و انتخابات‌ ایالتی بر انتخابات‌ سراسری تاثیر می‌گذارد.