ضعف نگران‌کننده اقتصاد

در گزارش یادشده آمده است، تولید ناخالص داخلی طی ماه ژوئیه ۲/ ۰‌درصد رشد کرد. در ماه ژوئن این شاخص ۶/ ۰‌درصد کاهش یافته بود. پیش‌بینی شده بود که اقتصاد در ماه ژوئیه ۴/ ۰‌درصد رشد کند. در سه‌ماه می، ژوئن و ژوئیه، رشد تولید ناخالص داخلی صفر بوده و کاهش فعالیت‌ها در بخش خدمات با رشد فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای جبران شد. یکی از اقتصاددان‌ها می‌‌‌گوید: «آمارهای جدید که از سوی دفتر آمار ملی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در تابستان، اقتصاد دچار ضعف بوده و رشد هزینه زندگی، اثرات منفی زیادی بر خانواده‌ها و اقتصاد داشته است. احتمالا از پایان سال‌جاری میلادی اقتصاد دچار رکودی ملایم خواهد شد. میزان کاهش قدرت مصرف خانواده‌ها و تحولات اقتصادی در داخل و خارج از کشور، شدت رکود را تعیین خواهد کرد.»

رشد شدید نرخ تورم سبب شده است تا مردم به‌شدت تحت فشار قرار گیرند. کارخانه‌ها نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارند؛ زیرا هزینه انرژی بالا رفته است. آنها مجبورند فعالیت‌های خود را کم یا متوقف کنند. بانک‌مرکزی انگلستان هشدار داده که رشد هزینه‌‌‌های زندگی که حاصل افزایش هزینه برق و مواد غذایی است، می‌تواند در سال‌جاری، اقتصاد را به رکودی طولانی دچار کند. لیز تراس در روزهای اولیه نخست‌وزیری خود، برنامه‌هایی را برای ثابت نگه‌داشتن صورتحساب‌‌‌های انرژی خانواده‌ها معرفی کرد. او همچنین برای حمایت از شرکت‌ها تدابیری اتخاذ کرده است. مبلغ در نظر گرفته‌شده برای کمک به خانواده‌ها و شرکت‌ها در مجموع ۱۵۰میلیارد پوند است. هدف این برنامه، کاستن از تاثیر افزایش قیمت‌ها بر اقتصاد است. اقتصاددان‌ها معتقدند، با اجرای این برنامه، رشد نرخ تورم محدود خواهد شد و شدت رکودی که احتمالا رخ می‌دهد، کمتر خواهد بود.

بانک‌مرکزی انگلستان برای مهار تورم، نرخ‌های بهره را بارها بالا برده و این کار را تکرار خواهد کرد. به دلیل درگذشت ملکه، این نهاد بالا بردن نرخ‌های بهره را یک‌هفته به تعویق انداخته است و این اقدام را پنج‌شنبه هفته آینده انجام خواهد داد. پیش‌بینی شده که نرخ‌های بهره از رقم کنونی یعنی ۷۵/ ۱‌درصد حداقل ۵/ ۰‌درصد افزایش یابد و به ۲۵/ ۲‌درصد برسد. بانک‌مرکزی چاره‌‌‌ای جز بالا بردن نرخ‌های بهره ندارد؛ زیرا نرخ تورم به‌سرعت در حال افزایش است و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و منطقه یورو سبب کاهش ارزش پوند در برابر دلار و یورو و شدت پیدا کردن فشارهای تورمی در انگلستان خواهد شد. البته قطعا افزایش مکرر نرخ‌های بهره، به ضعف اقتصاد منجر می‌شود.

اقتصاددان‌ها می‌‌‌گویند، تعطیلات چندروزه به دلیل درگذشت ملکه الیزابت دوم، بر نرخ رشد اقتصاد در ماه جاری تاثیر منفی خواهد گذاشت. پیش‌بینی شده است که در ماه جاری تولید ناخالص داخلی ۲/ ۰‌درصد کاهش خواهد یافت. اثرات رشد قیمت انرژی و افت تولید آن بر اقتصاد طولانی خواهد بود. نرخ تورم در بالاترین میزان از چهار دهه اخیر قرار دارد و یکی از عوامل مهم این وضعیت، افزایش قیمت انرژی تحت‌تاثیر جنگ اوکراین است.  قیمت‌های بالا به بخش ساخت‌وساز نیز لطمه وارد کرده است و شاهد افت مکرر فعالیت‌‌‌ها در این بخش هستیم. یکی از اقتصاددان‌ها می‌گوید: «معتقدیم که در سه‌ماه سوم امسال، یعنی سه‌ماه کنونی، تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد. در سه‌ماه دوم، این شاخص کاهش یافت و به این ترتیب به‌زودی اقتصاد انگلستان وارد رکود می‌شود. سیاست‌های دولت و وضعیت بازار انرژی، مصرف شهروندان و برنامه‌‌‌های شرکت‌ها عواملی هستند که بر شاخص‌‌‌های اقتصادی اثر خواهند گذاشت.»