حل معضلات پیش‌رو و پرهیز از اقدامات تنش‌زا

به نظر می‌رسد تراس، مانند تمامی اقتصاددان‌ها معتقد است که حل بحران انرژی و کمک به بودجه خانوارها بیشترین اولویت را دارد. در حوزه مالیات‌ها و هزینه زندگی، اولویت اقتصادی قطعی تراس، کاستن از مالیات‌هاست. او معتقد است که این کار سبب تحرک اقتصادی می‌شود و به مردم کمک می‌کند تا صورتحساب‌های انرژی‌شان را پرداخت کنند. تراس قول داده است که افزایش برنامه‌‌‌ریزی‌شده مالیات شرکت‌ها را لغو کند و مالیات بر درآمد را پایین آورد تا به بودجه خانواده‌ها کمک شود. اقتصاددان‌ها معتقدند، این برنامه تبعات خاص خود را خواهد داشت. همچنین، کاستن از مالیات‌ها و کمک به خانوارها در زمینه پرداخت صورتحساب‌های انرژی باید بسیار با دقت انجام شود تا برنامه به اهداف خود برسد.

در حوزه مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، تراس بر پایبندی به سیاست کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرده و تیم او تلاش خواهد کرد بر تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیفزاید؛ اما برخی از اعضای حزب محافظه‌‌‌کار که نگرانی‌های زیست‌محیطی عمیق‌تری دارند، درباره اولویت‌‌‌های او که ممکن است رسیدن به اهداف زیست‌محیطی را به تعویق بیندازد، نگران هستند. تراس طرفدار اجرای عملیات‌های استخراج برای دستیابی به منابع جدید گاز است. همچنین نه‌تنها او با تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای مشکلی ندارد، بلکه خواستار افزایش تولید برق از این منبع شده است.

در حوزه مهاجرت، تراس در دوره تبلیغات خود وعده داد که سیاست اخراج پناهجویان به رواندا را با سختگیری بیشتری اجرا خواهد کرد؛ اما باید دید اجرای این وعده چه میزان امکان‌پذیر است و چقدر از تعداد پناهجویان ورودی به انگلستان کاسته خواهد شد. احتمالا تراس هرگونه شکست در اجرای این وعده را حاصل اقدامات دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد دانست. در حوزه سیاست خارجی و برگزیت، این باور در بین تحلیلگران وجود دارد که در مجموع، سیاست‌های کلی انگلستان در دوره نخست‌وزیری تراس، مانند دوره نخست‌وزیری جانسون خواهد بود؛ زیرا او در آن دوره وزیر خارجه بود و شاهد تغییرات زیادی در سیاست انگلستان در زمینه‌‌‌های مهمی نظیر جنگ اوکراین نخواهیم بود. موضوع مهم دیگر این است که بحران‌هایی که انگلستان با آنها روبه‌روست، متعدد و بسیار جدی هستند؛ بنابراین تراس تا جایی که امکان دارد، اقداماتی انجام نخواهد داد که بر تعداد و شدت بحران‌های کنونی افزوده شود.

 برای مثال، برخی تحلیلگران معتقد بودند، او طی چند روز نخست استقرار در خانه شماره ۱۰ لندن، اقداماتی را در حوزه تجارت با اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی انجام خواهد داد که تنش‌‌‌زا خواهد بود. اما واقعیت این است که به دلیل وجود بحران‌های مهم، بعید است تراس فعلا به سراغ موضوعاتی برود که اولویت کمتری دارند. در روزهای آینده، او و دولتش مشغول تدوین برنامه‌‌‌هایی خواهند بود که برای مقابله با بحران‌های فوری، از جمله بحران انرژی، ریسک رکود و نرخ بالای تورم باید اجرا شوند.