نقطه‌عطف جدال بین دو حزب

بدون شک بخش بزرگی از آنچه در روز انتخابات رخ خواهد داد، به این بستگی دارد که وضعیت اقتصاد آمریکا به چه شکل باشد. در ماه‌های اخیر، رشد نرخ تورم به کاهش محبوبیت بایدن و حزب دموکرات منجر شده است. دولت و بانک‌مرکزی تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف، از فشارهای تورمی بکاهند؛ اما کاهش نرخ تورم یک پدیده تدریجی است و عوامل رشد قیمت‌ها قدرتمند هستند؛ در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که تا دوماه آینده تغییری بزرگ در وضعیت تورم ایجاد شود. البته دولت می‌تواند مردم را به کاهش نرخ تورم امیدوار کند. همچنین اگر ریسک رکود در اقتصاد کاهش یابد، مصرف‌کنندگان نگرانی کمتری درباره آینده خواهند داشت.یکی از تحلیلگران می‌‌‌گوید، اگر تاریخ تکرار شود، دموکرات‌ها چند کرسی را از دست خواهند داد. به استثنای یک مورد از سال ۱۹۴۶، تاکنون حزب رئیس‌جمهور در انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای که پس از پیروزی او برگزار می‌شود، چند کرسی را به حزب رقیب واگذار می‌کند.

موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت، این است که میزان محبوبیت بایدن از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و بر اثر رشد شدید نرخ تورم به‌شدت کاهش یافته است. جمهوری‌خواهان پیوسته تلاش می‌کنند تمامی عملکردهای دولت بایدن و دموکرات‌ها را اشتباه توصیف کرده و اقدامات آنها را عامل وضعیت بد تورم در اقتصاد معرفی کنند. از نظر برخی تحلیلگران، وضعیت کنونی به معنای شانس زیاد جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای ماه نوامبر است. آنها دموکرات‌‌‌ها را به ضعف مدیریت اقتصاد و تصمیم‌گیری‌های سیاسی اشتباه متهم کرده‌‌‌اند و وضعیت اقتصادی فعلا به شکلی است که رأی‌دهندگان حق را به جمهوری‌خواهان می‌دهند.

اما عده‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند تا روز انتخابات نمی‌‌‌توان درباره نتیجه آن مطمئن بود. در حالی که میزان محبوبیت بایدن همچنان بسیار کم است، در چند هفته اخیر او و حزب دموکرات موفقیت‌هایی کسب کرده‌‌‌اند و از دید تحلیلگران، اگر دموکرات‌ها بتوانند درباره این موفقیت‌ها به میزان کافی تبلیغ کنند، نتیجه انتخابات آتی به نفع آنها خواهد بود. در هفته‌های آینده داده‌های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود و اظهارنظرهای مقامات بانک مرکزی این کشور بر دیدگاه مصرف‌کنندگان درباره آینده تاثیر خواهد گذاشت. فعلا نمی‌توان با اطمینان درباره پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی صحبت کرد. موضوع بعدی این است که نامزدهای دموکرات هر یک باید بر مبنای برنامه‌هایی که دارند، به تبلیغ بپردازند و نباید بیش از حد به حزب و برنامه‌های کلی آن اتکا کنند. رأی‌دهندگان، هم به سیاست‌های کلی حزب و هم توانایی‌ها و برنامه‌های نامزدها توجه می‌کنند.