اروپا در آستانه رکود

تعداد رو به رشدی از اقتصاددان‌ها معتقدند، سال آینده اقتصاد منطقه یورو دچار رکود خواهد شد. برای مثال، تحلیلگران موسسه نومورا معتقدند، سال آینده تولید ناخالص داخلی این منطقه ۲/ ۱‌درصد کاهش خواهد یافت. حتی کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، اعلام کرده احتمال رخ دادن رکود در منطقه ۱۹عضوی یورو وجود دارد و اگر روسیه صادرات گاز به این منطقه را به‌طور کامل متوقف کند، رکود همین امسال رخ خواهد داد.

در حال حاضر، نگرانی‌های عمیقی درباره اختلال‌‌‌های جدی در صادرات گاز روسیه به منطقه یورو وجود دارد. روسیه بارها تاکید کرده است که از انرژی به عنوان سلاح علیه اروپا استفاده نمی‌کند؛ اما واقعیت این است که شرکت گازپروم، یعنی غول انرژی روسیه که تحت مالکیت دولت این کشور است، عرضه گاز به اروپا را به ۲۰‌درصد ظرفیت کامل پایین آورده است. ۱۲ عضو اتحادیه اروپا از پیش با اختلال در دریافت گاز روسیه مواجه هستند و عرضه گاز روسیه به برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا به طور کامل متوقف شده است.

درباره افق اقتصاد اروپا حدس‌های مختلف مطرح است و ابهام‌های عمیقی جود دارد؛ زیرا سرنوشت جنگ اوکراین مشخص نیست و ممکن است فشارها از سوی روسیه بر اقتصاد اروپا افزایش یابد. گزارش هفته پیش رشد اقتصادی منطقه یورو سبب امیدواری سرمایه‌گذاران شده است. در حال حاضر، نرخ تورم در این منطقه به رقمی بی‌‌‌سابقه افزایش یافته و بانک‌مرکزی اروپا چندی پیش برای نخستین بار پس از ۱۱سال نرخ‌های بهره را بالا برد تا تورم را مهار کند. علت اصلی رشد نرخ تورم در این منطقه، افزایش قیمت انرژی است؛ این یعنی اگر عرضه گاز روسیه به اروپا کاهش یابد و قیمت‌ها بالاتر رود، مهار تورم دشوارتر خواهد بود. افق اقتصاد منطقه یورو مانند افق اقتصاد آمریکا و چین چندان مثبت نیست و احتمال‌های مختلف درباره آن مطرح است.