گوشه چشمی به قیمت‌های جهانی

شاخص کل بورس، اولین روزی کاری خود را در فروردین‌ماه با یک‌میلیون و ۳۷۰هزارواحد شروع کرد و در ۲۷اردیبهشت‌ماه تا یک‌میلیون و ۶۰۷هزارواحد حرکت کرد و توانست مقاومت ماژور مهمی را در محدوده یک‌میلیون و ۵۸۹هزار و ۶۱۹واحدی بشکند؛ اما این شکست، موفقیت‌آمیز نبود و صرفا یک فیک‌بریک رخ داد و پس از آن وارد موج اصلاحی شد و تا یک‌میلیون و ۵۱۳هزار و ۹۳واحد کاهش یافت و با افزایش تقاضا در محدوده یک‌میلیون و ۵۶۴هزار و ۳۳۳واحد قرار گرفت. البته اغلب فعالان بازار، سطح یک‌میلیون و ۴۸۰هزارواحد را سطح حمایتی برگشتی برای شاخص کل مدنظر دارند. شاخص کل در سه‌ماه اول سال ۱۴۰۱ بازدهی حدود ۱۶‌درصد را ثبت کرد و انتظار داریم با اتمام مجامع و تقسیم سودهای نقدی به‌موقع طرف تقاضا تقویت شود. البته همچنان افزایش ارزش معاملات فاکتور مهمی برای تثبیت و ادامه روند صعودی است. البته نگرانی‌هایی برای مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی وجود داشت که در حال حاضر، محدودیت برق شبانه این صنایع حذف شده است و به دلیل شاخص‌ساز بودن این صنعت، اصلاح چندانی را در شاخص کل متصور نیستیم.

شاخص هم‌وزن که معیار مناسب‌تری برای ارزیابی است، از  ۳۴۸هزار و ۳۱۳واحد شروع شد و تا ۴۴۹هزار و ۸۵۲واحد رشد رسید که بازدهی برابر با ۲۹درصدی را برای سه‌ماه اول سال کسب کرد و در نهایت با نوساناتی به سمت اصلاح در ۴۲۸هزار و ۹۳۲واحد آرام گرفت. دلار نیز طی سه‌ماه اول سال ۱۴۰۱ روند صعودی داشت و در هفته‌های اخیر توانست این روند صعودی را بالای ۳۰هزار تومان حفظ کند. در پی افزایش نرخ نیمایی و نزدیک‌شدن آن به نرخ دلار آزاد، ضمن تثبیت شرایطی، مانند میزان فروش و قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی، بهبودی در سودسازی شرکت‌ها و تثبیت پس از اصلاح قیمت‌ها در محدوده‌های حمایتی مهم روی می‌دهد و روند بازار نیز با اصلاح‌های مقطعی صعودی است. به‌منظور پیش‌بینی برای تابستان، قطعا روند قیمت‌های جهانی مهم است؛ به‌طوری که یکی از عوامل مهم موثر بر رشد قیمت صنایع غذایی و زراعت، اثرپذیری از رشد قیمت‌های جهانی مواد‌غذایی به‌واسطه وقوع جنگ روسیه و اکراین و شرایط خشکسالی در سراسر دشت‌های ایالات‌متحده و قیمت بالای کودهای شیمیایی بوده است.

شاخص این صنعت در بورس ایران حدود ۵۴/ ۶۶درصد از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ رشد داشت و پس از رسیدن به مقاومت مهم ۶۱هزار و ۲۷۷واحد، طبق پیش‌بینی‌ها وارد فاز اصلاحی شد و احتمالا مدتی در محدوده ۴۹هزار واحد استراحت قیمتی داشته باشد. قیمت فعلی گندم در حال حاضر بالا رفته و طبق پیش‌بینی وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا، گزارش سال زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ چشم‌انداز محدودی را برای ذرت و گندم با کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت ترسیم کرده است. قیمت نفت در سه‌ماه اول بهار از ۱۰۶دلار آغاز شد و با نوسان‌هایی که داشت، تا ۱۲۴دلار رشد کرد و اکنون حدود ۱۲۰دلار است و رشد ۱۷درصدی را تجربه کرده است. با توجه به مسائل به وجود آمده و عدم‌اتمام درگیری روسیه و اکراین، همچنان روند قیمت صعودی پیش‌بینی می‌شود.

قیمت طلای جهانی نیز روند کاهشی داشت و پس از اصلاح ۵/ ۹درصدی در ۱۸۰۰دلار حمایت شد و در دوماه اخیر در محدوده ۱۸۷۸-۱۸۰۰ روند خنثی را طی می‌کند و تحت‌تاثیرات نرخ بهره آمریکاست که در آخرین جلسه فدرال‌رزرو ۷۵/ ۰بیسیس پوینت افزایش یافت. یکی از شاخص‌های صنایع که انتظار رشد آن را داریم،‌‌‌ صنعت انبوه‌سازی است که کانال نزولی آن با موفقیت شکسته شده و در سه‌ماه نخست، بازدهی ۳۸درصدی را نصیب سهامداران این گروه کرد و با برگشت مهم از سطح ۶۹۵۰واحد، امید به ادامه این روند وجود دارد. صنعت دارو نیز با چالش حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌ها روبه‌روست و در سه‌ماه نخست، بازدهی ۳۰درصدی داشته است. انتظار داریم با اصلاح زمانی کوتاه‌مدتی، ترند نزولی را شکسته و تا ۱۴۳هزار واحد رشد کند. در شاخص صنایع شیمیایی، یک‌شکست قوی در مقاومت ماژور در ۱۱۸هزار و ۴۷۲واحد رخ داده است که با حفظ این سطح، انتظار رشد همچنان وجود دارد.