ضرورت کسب آگاهی

به‌طورکلی روش‌ها و بازارهای متنوعی برای سرمایه‌‌گذاری وجود دارد که هرکدام معایب و مزایای مختص به خود را دارند. یک سرمایه‌‌گذاری خوب در بین انواع سرمایه‌‌گذاری‌‌ها، در ابتدا باید بازدهی بیشتری نسبت به تورم داشته باشد. در غیر این‌صورت نمی‌تواند در حفظ ارزش پول و قدرت خرید، موثر باشد. علاوه‌بر این، میزان ریسک، نقدشوندگی، سهولت سرمایه‌‌گذاری، حداقل سرمایه مورد نیاز و… از جمله پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب گزینه مناسب سرمایه‌‌گذاری هستند. در این میان صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری روشی برای بهره‌بردن از سودهای بازارسرمایه است؛ روشی که در آن می‌توان به تجربه و تبحر متخصصان این بازار تکیه کرد تا ریسک سرمایه‌‌گذاری خود را کاهش داد. به تعبیر دیگر سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌‌، روش امن سرمایه‌‌گذاری در بازار پرتلاطم بورس است. از این طریق می‌توان استرس کم‌شدن ارزش سرمایه را به حداقل رسانده و بر اساس افق زمانی سرمایه‌گذاری، به سود مناسب و دلخواه بر اساس اهداف و استراتژی سرمایه‌‌گذاری صندوق دست‌یافت. در سالیان اخیر و همگام با رشد و توسعه بازار از ابعاد مختلف، شاهد تنوع صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری از بعد نوع و تعداد صندوق‌ها بوده‌‌ایم؛ به‌طوری که علاوه‌بر ایجاد و راه‌اندازی صندوق‌های متنوع در بازار، شاهد رشد تعداد و ارزش صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در بازارسرمایه هستیم؛ به‌طوری که تعداد مجموع صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در سهام، مختلط و اوراق‌بهادار با درآمد ثابت با رشد ۳۰ درصدی از ۱۶۶ صندوق در ابتدای سال‌۱۳۹۹ به ۲۱۶ صندوق در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

بررسی عملکرد تمامی صندوق‌های سهامی فعال در بازارسرمایه نشان می‌دهد، میانگین بازدهی این صندوق‌ها در بازه زمانی یکساله اخیر تقریبا برابر با بازدهی شاخص‌کل بورس تهران بوده و حدودا نیمی از این تعداد موفق به ایجاد بازدهی بالاتر از شاخص‌کل در این مدت شده‌‌اند؛ از طرفی صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت با توجه به ماهیت و ترکیب دارایی‌‌های آنها، ریسک بسیار کمتری داشته و بازده باثباتی را برای سرمایه‌‌گذاران خود محقق کرده‌‌اند. انتخاب یک سرمایه‌‌گذاری بر اساس اهداف و ویژگی‌های فرد سرمایه‌‌گذار صورت می‌گیرد. سرمایه‌‌گذاری در هر بازار و ابزاری با آگاهی از ریسک‌ها و شرایط آن انجام شود. همچنین با وجود اینکه همواره بازدهی بازارسرمایه در مقایسه با سایر بازارهای موازی و غیرمولد و در افق‌‌های زمانی مختلف بیشتر بوده است، لازم است سرمایه‌‌گذاری در این بازار نیز با کسب آگاهی‌‌های لازم صورت پذیرد. با توجه به طیف متنوع انواع صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری غیرمستقیم در بازارسرمایه، افراد می‌توانند بر اساس میزان ریسک‌‌پذیری، اهداف و افق زمانی سرمایه‌گذاری خود در یک یا ترکیبی از انواع صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

به‌عنوان مثال افرادی که از نظر مالی و رفتاری توانایی پذیرش ریسک بیشتر را دارند و افق زمانی سرمایه‌‌گذاری آنها میان‌‌مدت و بلندمدت است می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی بهره‌‌مند شوند. از سوی دیگر افرادی که بسیار ریسک گریز بوده یا به جریانات نقدی منظم احتیاج دارند، می‌توانند سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت را مد‌نظر داشته باشند. در مجموع با توجه به شرایط اقتصادی کشور و انتظارات تورمی موجود، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران با دریافت مشاوره از متخصصان این حوزه و بر اساس میزان ریسک‌پذیری، اهداف و افق زمانی خود اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه کرده تا ضمن پوشش ریسک خود در مقابل ریسک‌های سرمایه‌‌گذاری مستقیم، از بازدهی بازارسرمایه متناسب با ریسک‌پذیری و اهداف خود بهره‌مند شوند.