سرمایه‏‌گذاری با چشمان باز

این صندوق‌ها که سرمایه‌گذاری در بازار سهام و ابزارهای درآمد ثابت نظیر اوراق مشارکت و سپرده بانکی و... را توامان در بر می‌گیرند، با مدیریت حرفه‌ای خود توانسته‌اند هم بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت را پوشش دهند و هم با مدیریت بهینه ریسک، بازدهی بالاتر از صندوق‌های سهامی ‌‌نیز کسب کنند. بررسی میانگین بازدهی سالانه صندوق‌ها نیز نشان می‌دهد صندوق‌های مختلط بعد از صندوق‌های سهامی ‌‌رتبه دوم بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده‌اند؛ پس به‌طور کلی این صندوق‌ها که با هدف پوشش بازدهی ابزارهای درآمد ثابت و همچنین کسب بازدهی از بازار سهام تشکیل می‌شوند به خوبی این مهم را برآورده کرده‌‌اند. باتوجه به اینکه مدیریت تمامی‌‌ صندوق‌ها اعم از سهامی ‌‌و مختلط و درآمد ثابت توسط افراد حرفه‌ای و متخصصان مالی و سرمایه‌گذاری صورت می‌‌پذیرد، توصیه می‌شود سرمایه‌گذارانی که تجربه کمتری در حوزه بازارهای مالی دارند یا به صورت تخصصی در این بازار فعالیت نمی‌کنند برای جلوگیری از هدررفت منابع خود و همچنین کسب بازدهی مناسب، وجوه خود را به این صندوق‌ها بسپارند. باتوجه به میزان ریسکی که هر فرد می‌تواند بپذیرد توصیه می‌شود افراد وجوه خود را به‌صورت زیر برای سرمایه‌گذاری به صندوق‌ها بسپارند:

افراد کاملا ریسک‌گریز به صندوق‌های با درآمد ثابت، افراد با ریسک‌پذیری متوسط به صندوق‌های مختلط و افراد با ریسک‌پذیری بالاتر به صندوق‌های سهامی. لازم به ذکر است باتوجه به مدیریت حرفه‌ای بیشتر صندوق‌های موجود در بازار در هر صورت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به نسبت سرمایه‌‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه ریسک بسیار پایین‌تری را به‌همراه خواهد داشت.  باتوجه به نکات ذکر شده، توصیه می‌شود افرادی که در ابتدای ورود به بازارسرمایه هستند یا تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری انفرادی را ندارند، بخشی از سرمایه خود را در صندوق‌های با درآمد ثابت و بخشی دیگر را در صندوق‌های مختلط سرمایه‌گذاری کنند تا ضمن حفظ سرمایه از بازدهی سهام نیز برخوردار شوند.

همچنین برای بررسی و آشنایی بیشتر با انواع صندوق‌ها و لیست عملکرد و بازدهی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران می‌توانند به سایت فیپیران https: / / www. fipiran. com مراجعه کنند و با مطالعه آمار مربوطه نسبت به انتخاب صندوق‌ها اقدام کنند.