خط بطلان بر فرگزیت

واقعیت این است که پیروزی لوپن می‌‌‌توانست به کل اتحادیه اروپا شوک وارد کند و بدون شک تحولاتی در موضع‌گیری‌های این اتحادیه در قبال جنگ اوکراین به وجود می‌‌‌آمد. اتحادیه اروپا از همان ابتدای حمله روسیه به اوکراین، علیه روسیه و در حمایت از اوکراین، موضع‌گیری کرده است و کشورهای عضو این اتحادیه، مشغول ارسال کمک‌های گوناگون به اوکراین هستند. همچنین تحریم‌‌‌های موثر علیه روسیه اعمال شده است. اتحادیه اروپا در موقعیتی حساس قرار دارد و تحولات مهم اخیر در صحنه جهانی، سبب شده است تا اعضای این اتحادیه، تغییر برنامه‌ها در حوزه‌های گوناگون، از جمله امنیت و انرژی را در دستور کار خود قرار دهند.

نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، آن‌قدر مهم بود که هفته پیش، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر اسپانیا و نخست‌وزیر پرتغال، به طور مشترک با انتشار مقاله‌ای در نشریه «لوموند» فرانسه، از مردم این کشور خواستند تا به مکرون رأی دهند. نکته مهم این است که پیروزی لوپن می‌‌‌توانست زلزله فرهنگی در اتحادیه اروپا به وجود آورد. او طرفدار سیاست «اول فرانسه» است که این سیاست با ایده بنیادی شکل‌‌‌گیری اتحادیه اروپا سازگار نیست. لوپن خواستار ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی و محدود شدن مهاجرت به فرانسه بود. فرانسه میزبان بیشترین تعداد مسلمانان در کل کشورهای اروپایی است. بسیاری از رأی‌دهندگان معتقدند، پیروزی لوپن می‌‌‌توانست شوک بسیار بزرگی به فرانسه و اتحادیه اروپا وارد کند و حالا که مکرون پیروز شده است، در خیلی از زمینه‌‌‌ها نگرانی وجود ندارد. در ماه‌‌‌های اخیر، فشارهای اقتصادی به مردم سبب شد تا بر تعداد آرای لوپن افزوده شود و قبل از روز یکشنبه، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که پیروزی مکرون قطعی نیست. آنها خوش‌بین بودند؛ اما نتیجه واقعا مشخص نبود.

موضوع مهم دیگر این است که بسیاری از کسانی که به مکرون رأی دادند، واقعا طرفدار سیاست‌‌‌های او نبودند؛ اما برای آنکه لوپن پیروز نشود، از مکرون طرفداری کردند. از دید آنها مکرون رهبر بزرگی نیست؛ اما پیروزی لوپن می‌توانست زمینه بسیاری از تحولات منفی را فراهم کند. پنج‌سال پیش، مکرون که پیش‌تر وزیر دارایی فرانسه بود، با حمایت کل سیستم سیاسی حاکم بر این کشور به پیروزی رسید. حتی باراک اوباما، رئیس‌‌‌جمهور اسبق آمریکا نیز از او طرفداری کرده بود. اما در سال‌های اخیر، این باور در بسیاری از مردم به وجود آمده که مکرون به مسائل اقتصادی کشور، نظیر رشد نرخ تورم و افزایش قیمت سوخت توجه ندارد. فشار اقتصادی برای بخش بزرگی از مردم فرانسه بسیار شدید است. از سوی دیگر، مکرون نتوانست از حمله روسیه به اوکراین جلوگیری کند و در حوزه مهاجرت، دیدگاه‌‌‌های او با دیدگاه بسیاری از مردم فرانسه سازگار نیست. نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امسال فرانسه نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان این کشور، در زمینه‌‌‌های مختلف ناراضی هستند؛ این یعنی مکرون باید تلاش کند تا اعتماد را به مردم بازگرداند.