ترکش‌های تنش در اوکراین

یکی از تحلیلگران موسسه گلوبال‌بلاک می‌گوید: «کاهش قابل ملاحظه قیمت ارزهای دیجیتال حاصل هراس سرمایه‌گذاران از شدت پیدا کردن تنش‌‌‌ها در اروپاست.» بایدن در سخنان خود در پایان هفته پیش گفت: «شواهد نشان می‌دهد روسیه برای حمله به اوکراین در روزهای آینده آماده شده است.» برخی خبرها حاکی است بر تعداد سربازان روسیه در مرز اوکراین و تجهیزات لازم برای حمله افزوده شده است. از آنجا که مدت‌هاست ارزهای دیجیتال مانند دارایی‌‌‌های پرریسک رفتار می‌کنند شاهد افت شاخص‌های مالی و قیمت ارزهای یادشده هستیم.

تحلیلگر موسسه «بیت‌بانک» در ژاپن تا حدودی درباره افق بیت‌کوین خوش‌بین است. او گفته است قیمت‌ها بالاتر از ۳۹هزار و ۶۵۰دلار باقی مانده و بعید است حتی با شدت یافتن تنش‌های ژئوپلیتیک شاهد سقوط قیمت این ارز دیجیتالی باشیم. البته از دید او تنش‌ها در مرز اوکراین تنها یکی از عوامل موثر بر بازار ارزهای دیجیتال است و طی هفته‌‌‌های آینده عوامل دیگر نقش بزرگ‌تری در بازار خواهند داشت. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده از ماه آینده بالا بردن نرخ‌های بهره را آغاز می‌کند و تعدادی از بانک‌های بزرگ معتقدند امسال در آمریکا نرخ‌های بهره هفت‌بار افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر احتمال دارد ماه آینده نرخ‌ها ۵/ ۰‌درصد بالا برود؛ زیرا نرخ تورم به ۵/ ۷‌درصد یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر رسیده و بعید است تا پایان سال از آن چندان کاسته شود. در حال حاضر بانک مرکزی بر مهار تورم تمرکز کرده و از آنجا که به نظر می‌رسد این نهاد از تورم عقب مانده است، پیش‌بینی می‌شود با سرعت نرخ‌های بهره بالا برود. در هفته‌‌‌های آینده داده‌‌‌های اقتصاد به‌ویژه نرخ تورم، مصرف شخصی، خرده‌فروشی و رشد سطح دستمزدها بسیار پراهمیت هستند.

یکی از تحلیلگران می‌گوید تغییراتی که درباره داده‌های اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود، بر رفتار سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت و اگر نرخ تورم در ماه جاری بالا باقی بماند، فشار بر قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌‌‌یابد. در واقع حتی اگر در روزهای آینده تنش‌‌‌ها در مرز اوکراین کاهش یابد و قیمت بیت‌کوین رشد کند تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن سریع نرخ‌های بهره بر قیمت‌ها فشار وارد خواهد کرد.

در دوران اوج همه‌گیری کرونا، حرکت سرمایه‌گذاران نهادی به سوی بازار ارزهای دیجیتال و فشارهای تورمی سبب رشد شدید این بازار شد اما در ماه‌های اخیر شرایط تغییر کرده است. افزایش نرخ تورم به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۲ سبب می‌شود جذابیت دارایی‌‌‌های پرریسک کاهش یابد. در حال حاضر ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۳۰‌درصد پایین‌‌‌تر از اوج آن در نهم نوامبر سال گذشته است. هفدهم ماه آینده نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می‌شود و تا آن زمان سرمایه‌گذاران بر داده‌ها از اقتصاد و اظهارنظرها درباره برنامه بانک مرکزی تمرکز خواهند داشت.