بزرگ‌ترین تهدید شرکت‌ها

در نظرسنجی جدید گروه آلیانس، اهمیت همه‌گیری کاهش یافته و بر اهمیت تغییرات آب‌وهوایی برای مدیران شرکت‌ها افزوده شده است. در تحقیق یادشده که با نام «بارومتر ریسک آلیانس» منتشر شده، دیدگاه‌های ۲هزار و ۶۵۰متخصص از ۸۹کشور جهان، از جمله مدیران عامل، مدیران ریسک و متخصصان بیمه پرسیده شده است. یواخیم مولر، مدیر بخش ریسک در گروه آلیانس می‌گوید: «اختلال در فعالیت‌‌‌های تجاری طی سال‌جاری، احتمالا ریسک اصلی خواهد بود. بزرگ‌ترین ترس اکثر شرکت‌ها این است که نتوانند کالا تولید کنند یا خدمات‌شان را ارائه دهند. سال گذشته، به علل گوناگون، اختلال بی‌سابقه‌ای در تمام حوزه‌‌‌ها مشاهده شد. حملات سایبری به اختلال‌ها در زنجیره‌‌‌های تامین که حاصل مشکلات حوزه تولید و حمل‌ونقل بود، شدت بخشید و لطمات بزرگی به شرکت‌ها وارد کرد. در سال‌جاری، وضعیت تنها کمی بهتر خواهد شد. همچنین باید به این واقعیت توجه کرد که هنوز مشخص نیست، چه وقت همه‌گیری مهار می‌شود و اثرات مخرب آن از بین می‌رود  و افزایش تاب‌آوری در برابر عوامل متعدد اختلال‌زا، به مزیت رقابتی برای شرکت‌ها تبدیل می‌شود.»

در ایالات‌متحده، ۵۰‌درصد شرکت‌ها اختلال‌ در فعالیت‌‌‌های خود را ریسک اصلی می‌‌‌دانند. حملات سایبری و حوادث طبیعی، به ترتیب برای ۳۷‌درصد و ۳۵‌درصد شرکت‌ها ریسک اصلی محسوب می‌شود. در اکثر کشورهایی که تحقیق در آنها انجام شده، حملات سایبری از دید مدیران شرکت‌ها جزو سه ریسک اصلی بوده است. مهم‌ترین دلیل نگرانی آنها، افزایش حملاتی است که در آنها هکرها باج‌خواهی می‌کنند. در نظرسنجی مشخص شد، ۵۷‌درصد شرکت‌ها معتقدند، در سال‌جاری میلادی، این حملات مهم‌ترین تهدید سایبری است. هکرها در حملات اخیر خود از روش‌های ترکیبی استفاده کردند؛‌ این یعنی بر پیچیدگی حملات افزوده شده و شرکت‌ها مجبورند، هزینه‌های بیشتری را صرف حفاظت از خود کنند. همچنین، پیچیده‌‌‌تر شدن فرآیند حمله‌های سایبری، شانس موفقیت آن و دشواری مقابله با آن را افزایش می‌دهد. یکی از متخصصان می‌‌‌گوید: «باج‌خواهی سایبری به کسب‌وکار بزرگی برای هکرها تبدیل شده است. آنها تاکتیک‌‌‌های خود را به‌‌‌روزرسانی می‌کنند و تعداد هدف‌هایشان در حال افزایش است. بهره‌‌‌گیری از نقاط آسیب‌پذیر سیستم‌های دیجیتالی، به شکل فراگیری در حال انجام است. در آینده، حملات به زنجیره‌های تامین و زیرساخت‌‌‌های حیاتی افزایش خواهد یافت.»

اختلال در فرآیندهای تجاری، دومین ریسک بزرگ است. طی سال گذشته، انواع اختلال‌ها مشاهده شد و میزان آسیب‌پذیری‌ها در زنجیره‌های مدرن تامین و شبکه‌های تولید، بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است. در تحقیق گروه آلیانس مشخص شد، مهم‌ترین عامل اختلال در فعالیت‌‌‌های تجاری، حملات سایبری است. افزایش حملات سایبری با هدف باج‌خواهی، اتکای روزافزون شرکت‌ها به سیستم‌های دیجیتالی و افزایش دورکاری‌ها، سه عاملی هستند که زمینه‌‌‌های اختلال‌های تجاری را فراهم کرده‌اند. از دید پاسخ‌دهندگان، حوادث طبیعی و همه‌گیری کرونا، دو عامل دیگر ایجاد اختلال در فعالیت‌های تجاری هستند. سال گذشته، افزایش تقاضا همزمان با بازگشایی اقتصادها با اختلال‌ها در تولید و عملیات‌های پشتیبانی ترکیب شد.

همه‌گیری سبب بسته شدن کارخانه‌ها و اختلال در بنادر شد. همه‌گیری تقریبا در تمامی فرآیندهای اقتصادی مناطق و کشورهای جهان، اختلال‌‌‌های بلندمدت ایجاد کرده است و مشخص نیست، تا چه وقت این اختلال‌‌‌ها ادامه پیدا می‌کند. در واقع، همه‌گیری نقاط ضعف سیستم‌های گوناگون فیزیکی و دیجیتالی را آشکار کرده است. اکنون کاملا مشخص است که چطور رویدادهای گوناگون در ترکیب با هم می‌‌‌توانند، زیان‌‌‌های بزرگی برای شرکت‌ها و اقتصادها به وجود آورند. برخی تحلیلگران معتقدند، تا پایان سال‌جاری میلادی، اختلال‌‌‌ها باقی می‌‌‌مانند و اگر اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهد، شرایط برای مدتی طولانی‌تر دشوار خواهد بود. اختلال در فعالیت‌‌‌های تجاری که یک عامل آن حملات سایبری است، به موضوع استراتژیکی برای تمامی شرکت‌ها تبدیل شده است و مدیران، به دنبال افزایش شفافیت و درک بهتر ریسک‌ها هستند. تغییر ریسک‌هایی که شرکت‌ها را تهدید می‌کنند، شدید است و شرکت‌ها مجبورند خود را با این تغییرات هماهنگ کنند تا آسیب کمتری ببینند.