بانک مرکزی آمریکا اخیرا رویکرد خود را در قبال رشد نرخ تورم تغییر داده و به نظر می‌رسد این نهاد نیز که تا سه ماه پیش معتقد بود فشارهای تورمی زودگذر است به این نتیجه رسیده که باید برای مهار تورم اقداماتی انجام شود. بانک مرکزی به سرعت در حال کاستن از میزان خرید اوراق قرضه است و پیش‌بینی شده سال‌جاری سه بار نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد.

درباره میزان تاثیر این اقدامات بر تورم، قطعیت وجود ندارد. ضروری است دولت نیز اقدامات ممکن را برای کاستن از فشارهای تورمی انجام دهد. بایدن اخیرا برنامه‌هایی برای این منظور به اجرا گذاشته است، اما همه می‌دانند که تاثیر این اقدامات فوری نیست و مردم باید برای مدتی نسبتا طولانی قیمت‌های بالا را تحمل کنند.

درباره اثرات اقتصادی و سیاسی بالا باقی ماندن نرخ تورم در سال‌جاری، دیدگاه‌های گوناگون مطرح است. اگر بانک مرکزی برای مهار تورم اقدامات تند و فراگیر انجام دهد اقتصاد دچار مشکل خواهد شد و اگر به تدریج از سیاست‌های حمایتی بکاهد، مردم باید برای مدتی طولانی تورم را تحمل کنند. در مطالب حاضر به تبعات سیاسی بالا باقی ماندن نرخ تورم برای بایدن، هشت اقدامی که او برای مهار تورم انجام داده، زمینه‌های رشد قیمت‌ها و پیش‌بینی‌هایی که درباره افق تورم مطرح است، اشاره شده است.