ماه ژوئیه، بوریک هنگامی که به عنوان نامزد جناح چپ افراطی برای انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی انتخاب شد، وعده داد که این کشور را به گورستان نئولیبرالیسم تبدیل خواهد کرد و حالا فرصت دارد که به وعده خود عمل کند، اما مواضع او کمی نرم‌تر شده است. در واقع این پرسش مطرح است که مارس سال آینده هنگامی‌که بوریک قدرت را در شیلی در دست می‌گیرد، چه نوع سیاست‌هایی را اجرا خواهد کرد؟ عده‌ای معتقدند او مانند میانه‌روها رفتار خواهد کرد و عده‌ای معتقدند، سیاست‌های وی تند خواهد بود.

اما صرف‌نظر از رویکرد بوریک به اقتصاد، او و دولتش با چالش‌های عمیقی مواجه خواهند بود. نرخ رشد اقتصادی شیلی که امسال به دلیل برنامه‌های حمایتی دولت بسیار بالاست، سال آینده به ۲‌درصد کاهش خواهد یافت. همچنین بوریک با کنگره به مشکل می‌خورد و احتمالا این نهاد اجازه نخواهد داد، او برنامه‌های رادیکال خود را اجرا کند. مردم شیلی خواهان تغییر هستند و بوریک از این خواسته به نفع خود بهره بوده و با دادن وعده تغییر مدل توسعه اقتصادی، رای مردم را کسب کرده است.

در مطالب حاضر به زمینه‌های پیروزی بوریک، چالش‌های پیش‌روی او، وضعیت جناح چپ در آمریکای لاتین و وضعیت شاخص‌های اقتصادی شیلی اشاره شده است.