سیگنال‌های امید بخش

مبارزه با تغییرات اقلیمی، یک فرآیند بسیار گسترده و پیچیده است که همه کشورها باید در آن مشارکت کنند و رسیدن به اهداف، مستلزم تغییر عمیق در سیستم‌های اقتصادی، انرژی مصرفی، حمل‌ونقل و کشاورزی است. خوشبختانه به‌رغم تمام چالش‌‌‌هایی که پیش روی انسان قرار دارد، برخی تحولات مثبت نیز در حوزه مبارزه با تغییرات اقلیمی مشاهده می‌شود. در مطلب حاضر به پنج روند امیدبخش در این زمینه اشاره می‌شود. نخستین روند، افزایش روزافزون آگاهی از بحران آب‌وهوایی است. این نگرانی وجود داشت که همه‌گیری کرونا و تاثیرات فراگیر اقتصادی آن سبب شود، مردم و سیاستمداران توجه کمتری به مسائل زیست‌محیطی داشته باشند. خوشبختانه این اتفاق رخ نداده است. در تحقیقی که دانشگاه ییل در ۳۰کشور انجام داده، آمده است؛ ۶۰درصد شهروندان خواستار اطلاعات بیشتر درباره محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی هستند. همچنین نگرانی‌های عمومی درباره این تغییرات بیشتر شده است و مردم بیش از گذشته معتقدند که مبارزه با این تغییرات باید در اولویت باشد. این آگاهی و نگرانی بر سیاست‌های دولت‌ها تاثیر می‌گذارد.

دومین روند، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر است. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق از این نوع انرژی‌‌‌ها سال قبل ۷درصد رشد کرد و پیش‌بینی شده است که امسال ۸درصد افزایش خواهد یافت. این سریع‌‌‌ترین رشد سالانه از دهه ۱۹۷۰ است. افزایش سهم این انرژی‌ها در سبد انرژی مصرفی جهان، خبر بسیار خوبی است.

سومین روند، افزایش استفاده از خودروهای برقی است. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است، برای تحقق هدف رساندن خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر تا سال ۲۰۵۰ باید تا سال ۲۰۳۰، ۶۰درصد کل فروش خودروهای شخصی، خودروی برقی باشد. از پیش شاهد افزایش خرید این خودروها بودیم. سال پیش ‌فروش این نوع خودروها با ۴۱درصد افزایش به ۳میلیون دستگاه رسید. پیش‌بینی می‌شود هر سال بر میزان استفاده از این خودروها افزوده شود.

چهارمین روند به هزینه‌‌‌های کربن مربوط است. یکی از استراتژی‌های اقتصادی موثر بر مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، قیمت‌گذاری کربن است که شامل اعمال تعرفه و توجه به ارزش اقتصادی کربن است. به این ترتیب، شرکت‌ها و خانواده‌‌‌ها برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای تشویق می‌شوند و همزمان سرمایه‌گذاری در فناوری‌‌‌های سبز افزایش می‌یابد.

پنجمین روند، توجه دولت‌ها به کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای است. در سال‌جاری تحولات مثبتی در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی مشاهده شده است که شامل پیوستن مجدد آمریکا به توافقنامه پاریس و تدوین برنامه برای کاستن ۵۰درصدی از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۰۵ در این کشور است.