طبق اظهارات مطرح‌شده از سوی سیاستگذاران بازار سرمایه، یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌‌‌اندازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم، امکان نظارت سازمان بورس بر فضای مجازی و فعالیت بدون مجوز است که باید در قالب قرارداد مشخص، بر اساس دستورالعمل مذکور و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام ‌شود. بر این اساس، فعالان و اشخاصی که در فضای مجازی در حال ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه هستند، تحت مقررات خاصی قرار گرفته و نظارت می‌شوند. همچنین شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم، در قالب شرکت سهامی خاص، نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شوند و موضوع فعالیت آنها نیز سه حوزه «توصیه به خرید و فروش یا نگه‌داری اوراق بهادار»، «تحلیل روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار» و «ارائه خدمات آموزشی مرتبط با بازار سرمایه» را در بر می‌گیرد.

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، با اجرای این دستورالعمل، علاوه بر استفاده قانونی از ظرفیت‌های فضای مجازی در توسعه بازار سرمایه، امکان مدیریت ریسک ناشی از استفاده از خدمات مشاوره‌‌‌‌های غیرتخصصی در حوزه بازار سرمایه در فضای مجازی فراهم می‌شود. همچنین تاکید دارند که استفاده از این گونه مشاوران ، موجب افزایش کارآیی بازار سرمایه خواهد شد. البته بدون شک، این مشاوران برای اقناع‌ سرمایه‌گذاران باید بتوانند دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار کرده و اقدام به ارائه گزارش‌های هفتگی و ماهانه برای بررسی سهم‌های پرارزش کنند.

در این میان، عقایدی نیز در زمینه تفاوت قائل شدن بین این گروه از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری با نوع اول وجود دارد. در واقع، قبل از این در سال ۱۳۸۹ نهاد دیگری به نام مشاور سرمایه‌گذاری مجوز تاسیس و فعالیت خود را از سوی سازمان بورس دریافت کرده بود که از عمر آن حدود ۱۱سال می‌‌‌گذرد. در این میان، نکته قابل‌توجه اعتراض فعالان بازار سرمایه این بود که فعالیت تجاری منحصربه‌فردی در مقایسه با سایر نهادهای مالی برای آنان تعریف نشده است. در واقع، یکی از دلایل عدم‌استقبال از فعالیت مشاوران، وجود اشخاص حقیقی بود که بدون سرمایه‌گذاری قابل‌توجه و بدون الزام به رعایت شرایطی مثل تامین فضای کافی و کارکنان مجرب به این فعالیت مبادرت می‌‌‌ورزیدند و به نوعی مشاوران سرمایه‌گذاری دارای مجوز نمی‌توانستند با آنان رقابت کنند. حال این دغدغه برای آنان وجود دارد که آیا تاسیس مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم، در این زمینه کمک‌‌‌کننده است یا خیر. گذر زمان می‌تواند اهمیت و مثمرثمر  بودن این شرکت‌ها را نمایان سازد؛ اما باید تاکید کرد که تصویب این دستورالعمل، سبب نظام‌‌‌مند شدن مشاوران غیرقانونی می‌شود و به این شکل، همه سایت‌‌‌های غیرقانونی تحت نظارت سازمان بورس قرار می‌گیرند؛ پس به‌طور حتم فضای کسب‌وکار مشاوران نوع اول رقابتی‌تر خواهد شد. در این صورت، اطلاعاتی که از بازار سرمایه ارائه می‌شود، صحیح‌‌‌تر و شفاف‌‌‌تر است و قابلیت راستی‌‌‌آزمایی و نظارت بسیار بیشتری خواهد داشت.