ترس از تشدید تورم

طی حدود هشت‌ماه اخیر، واکسیناسیون و اجرای برنامه‌‌‌های حمایتی سبب رشد اقتصاد آمریکا به سطوح قبل از همه‌گیری شده است و شاخص‌‌‌های اقتصادی در وضعیت امیدبخشی قرار دارد. همچنین شاخص‌های بورس رشد بسیار مطلوب داشته‌اند، اما هنوز هم برخی ریسک‌ها می‌توانند روند بهتر شدن شرایط را متوقف کنند. برای مثال، کند شدن واکسیناسیون، شیوع کرونا در خارج از کشور یا شیوع گسترده دلتا در داخل جزو این ریسک‌‌‌ها هستند.  در نظرسنجی بنک‌ریت مشخص شد که مردم معتقدند، همه‌گیری کرونا، محیط سیاسی در واشنگتن و تورم، به ترتیب سه تهدید اصلی برای اقتصاد در ۶ماه آینده هستند. نکته مهم این است که مردم نسبت به جهت اقتصاد در ۶ ماه آینده خوش‌بین هستند؛ به این معنا که ۵۶ درصد اعلام کرده‌اند که ۶ ماه دیگر سیستم مالی در وضعیتی بهتر یا بسیار بهتر نسبت به حالا قرار خواهد داشت. از دید مردم، تحولات سیاسی در خارج، تروریسم، افزایش غیرمنتظره نرخ‌های بهره و سقوط بورس، تهدیدهای دیگری هستند که در آینده می‌توانند اقتصاد را با مشکل مواجه کنند.

موضوع بعدی که در نظرسنجی مشخص شد، این است که دیدگاه مردم درباره بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد به سن و گرایش سیاسی آنها وابسته است. افراد بین ۵۷ تا ۷۵ ساله و جمهوری‌خواهان، بیشتر از دیگران محیط سیاسی در واشنگتن را بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد قلمداد می‌کنند، اما افراد ۲۵ تا ۴۰ ساله همه‌گیری را بزرگ‌ترین تهدید می‌دانند. نکته جالب این است که همه‌گیری در بین تمام گروه‌‌‌های درآمدی، سطح دانش و مناطق مختلف جغرافیایی آمریکا تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

موضوع جالب دیگر این است که در نظرسنجی بنک ریت مشخص شد، خانواده‌‌‌های با درآمد پایین که تاثیر منفی بیشتری از نرخ بالای تورم می‌‌‌پذیرند، تورم را بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد طی ۶ ماه آینده توصیف نمی‌کنند. البته همه می‌‌‌دانند که رشد قیمت‌ها بر توان مصرف تاثیر منفی گذاشته است. بیش از ۶۰ درصد آمریکایی‌‌‌ها نگران شغل و درآمدشان در ماه‌‌‌های آینده هستند. خانواده‌‌‌های نگران معمولا کمتر هزینه می‌کنند و تحت‌تاثیر همین عامل اخیرا شاهد کاهش مصرف کالاهای غیر‌ضروری بوده‌ایم.

در ماه‌های آینده، تحولاتی که در حوزه مهار کرونا اتفاق خواهد افتاد بر دیدگاه‌‌‌ها درباره آینده اقتصاد تاثیر می‌گذارد. همچنین در ماه‌های آینده به احتمال بسیار زیاد، بانک مرکزی آمریکا محدود کردن خرید اوراق قرضه را شروع می‌کند و برنامه پیشنهادشده از سوی بایدن برای توسعه زیرساخت‌‌‌ها تصویب و اجرای آن شروع می‌شود.