همه علیه بیت‌کوین!

با آنکه اکثر کشورها استفاده از بیت‌کوین را ممنوع کرده‌اند، جایگاه این ارز به‌عنوان ابزاری برای پرداخت یا یک کامودیتی یکسان نیست و این تفاوت، اثرات قانونی متفاوت دارد. در برخی کشورها محدودیت‌هایی برای نحوه استفاده از بیت‌کوین در نظر گرفته شده است و بانک‌ها مشتری‌ها را از انجام تراکنش‌های بیت‌کوین منع کرده‌اند. در کشورهای دیگر، استفاده از بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی کاملا غیرقانونی است و برای کسانی که تراکنش در این بازار انجام دهند، مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است. در مطلب حاضر به فهرست کشورهایی که در آنها بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی قانونی نیستند، اشاره شده است.

در الجزایر استفاده از ارزهای دیجیتالی ممنوع است. سال ۲۰۱۸ در این کشور قانونی تصویب شد که طبق آن، خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتالی ممنوع است. در بولیوی استفاده از بیت‌کوین از سال ۲۰۱۴ ممنوع بوده است. بانک مرکزی این کشور با صدور یک قطعنامه، استفاده از این ارز و هر ارز دیگر را که از سوی بانک مرکزی یک کشور یا منطقه اقتصادی تحت نظارت نباشد، ممنوع کرد. چین از سال‌ها پیش اقداماتی علیه ارزهای دیجیتالی انجام داده و سال جاری میلادی بر شدت و گستردگی این اقدامات افزوده است. مقامات پکن بارها به مردم هشدار داده‌اند به بازار دارایی‌های دیجیتالی وارد نشوند. آنها همچنین استخراج ارزهای دیجیتالی را سرکوب و هرگونه تراکنش با این ارزها را ممنوع کرده‌اند. در پایان ماه گذشته میلادی، یکی از مقامات بانک مرکزی چین، ارزهای یادشده را دارایی‌های سفته‌بازانه توصیف و به مردم توصیه کرد که مراقب جیب‌های خود باشند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تلاش‌های دولت چین برای سرکوب بیت‌کوین با هدف فراهم‌کردن زمینه رواج ارز دیجیتالی بانک مرکزی این کشور انجام شده است. بانک مرکزی چین احتمالا نخستین بانک مرکزی جهان خواهد بود که ارز دیجیتالی خود را به‌طور گسترده ارائه خواهد کرد. با این کار، نظارت بر تراکنش‌های مالی بسیار دقیق‌تر و فراگیرتر انجام خواهد شد.

در کلمبیا نهادهای مالی اجازه ندارند خدماتی در حوزه تراکنش ارزهای دیجیتالی ارائه کنند. سال ۲۰۱۴ نهاد مالی عالی این کشور به نهادهای مالی هشدار داد که نباید از عملیات‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی پشتیبانی کنند. این شامل تمامی عملیات‌ها از جمله سرمایه‌گذاری، مدیریت ارزها و... می‌شود. در مصر، نهاد عالی فتوی در سال ۲۰۱۸ با صدور یک دستور دینی تراکنش‌های بیت‌کوین را حرام اعلام کرد. با آنکه این حکم الزام‌آور نیست، در سپتامبر سال ۲۰۱۸ مقررات بانکی به شکل سختگیرانه به اجرا گذاشته شد تا از تراکنش یا گسترش ارزهای دیجیتالی بدون مجوز بانک مرکزی جلوگیری شود. در اندونزی، بانک مرکزی از اول ژانویه سال ۲۰۱۸ با تدوین مقررات جدید، استفاده از ارزهای دیجیتالی، از جمله بیت‌کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت ممنوع کرد.

در نپال بانک مرکزی در آگوست سال ۲۰۱۷ تمامی تراکنش‌های مربوط به بیت‌کوین را غیرقانونی اعلام کرد. در روسیه ارزهای دیجیتالی غیرقانونی نیستند، اما اقداماتی علیه استفاده از آنها در حال انجام است. روسیه در ژوئیه سال گذشته میلادی، نخستین قانون خود برای نظارت بر ارزهای دیجیتالی را تصویب کرد که طبق آن برای نخستین‌بار ارز دیجیتالی نوعی دارایی محسوب شد که مشمول مالیات است. طبق این قانون که از ژانویه سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شده است، کارکنان دولت حق ندارند دارایی دیجیتالی داشته باشند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بارها ارزهای دیجیتالی را با فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط دانسته و به‌طور ویژه خواستار نظارت دقیق‌تر بر تراکنش‌های فرامرزی این ارزها شده است. در ماه ژوئیه دادستان کل روسیه قانون پیشنهادشده جدید را معرفی کرد که طبق آن به پلیس اجازه داده می‌شود، ارزهای دیجیتالی را که تصور می‌شود به شکل غیرقانونی به دست آمده‌اند، مصادره کند.

در ترکیه همزمان با کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم به سوی خرید ارزهای دیجیتالی حرکت کردند. با توجه به اینکه میزان استفاده از ارزهای دیجیتالی در ترکیه یکی از بالاترین میزان‌ها در جهان است، در آوریل سال جاری میلادی، بانک مرکزی این کشور مقرراتی برای این بازار تدوین کرد که طبق آن، استفاده از بیت‌کوین به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به‌عنوان ابزار پرداخت برای کالا و خدمات ممنوع است. در ویتنام بانک مرکزی اعلام کرده است که صدور، عرضه و استفاده از بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی، از جمله استفاده از آنها به‌عنوان ابزار پرداخت، ممنوع است و کسانی که این ممنوعیت را رعایت نکنند، بین ۵۶۰۰ تا ۷۴۴۵ یورو جریمه می‌شوند، اما دولت، معامله بیت‌کوین و نگهداری از آن را به‌عنوان دارایی ممنوع نکرده است.