افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در روزهای اخیر، همزمان با کاهش ارزش پول ملی، بر نگرانی‌ها درباره رشد شدید نرخ تورم نیز افزوده شده است. از سوی دیگر، ذخایر ارزی این کشور در آمریکا و صندوق بین‌المللی پول مسدود شده و مسیر آزادسازی این منابع مالی پرپیچ‌وخم است.

درباره افق اقتصاد افغانستان، پرسش‌های متعدد و بی‌پاسخی مطرح است. فوری‌ترین چالش طالبان، فقدان افراد مناسب برای ایفای نقش وزیر و مدیر ادارات است. در سال‌های اخیر، اکثر مدیران افغانستان کسانی بودند که در غرب تحصیل کرده بودند و حالا تقریبا تمامی آنها در حال ترک کشورشان هستند. موضوع مهم بعدی، فقدان اعتماد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به طالبان و توانایی این گروه برای اداره امور کشور است.

بخش بزرگی از درآمدهای افغانستان، از کشاورزی و تولید و تجارت مواد مخدر حاصل می‌شود. طالبان ادعا کرده است که با فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی مبارزه خواهد کرد، اما درباره صادق بودن این گروه تردیدهای جدی وجود دارد. بدهی افغانستان، به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی اندک است، اما ریسک فروپاشی مالی بالاست و در نهایت باید به کاهش کمک‌های مالی بین‌المللی اشاره کرد.

به‌این‌ترتیب، اقتصاد افغانستان با مجموعه‌ بزرگ و نگران‌کننده‌ای از چالش‌ها مواجه است و بیشترین فشار اوضاع بحرانی کنونی بر مردم وارد می‌شود. در مطالب حاضر، به چالش‌های اقتصاد افغانستان، ویژگی‌های این اقتصاد، احتمال‌های پیش‌رو و... اشاره شده است.