همه صنایع جذاب

البته راه برای ورود تازه‌واردها باز است؛ برای مثال دوقلوهای وینکلووس، امسال در فهرست میلیاردرهای جهان قرار گرفته‌اند و عامل ورود آنها به این فهرست، رونق بازار ارزهای دیجیتال است. پس از بخش مالی و سرمایه‌گذاری، بخش تولید در جایگاه سوم قرار دارد. در فهرست امسال نشریه فوربس، ۳۳۱ میلیاردر در این بخش مشغول فعالیت بوده و از این تعداد، ۱۵۵ نفر چینی هستند. سرعت رشد تعداد میلیاردرهای چینی بسیار زیاد است. بنا به تخمین فوربس، نام حدود ۷۰۰ شهروند چینی، شامل شهروندان هنگ‌کنگ و ماکائو، در فهرست سال جاری به چشم می‌خورد. در واقع چین، پس از آمریکا بیشترین تعداد میلیاردرها را دارد. از اروپا، جیمز دیسون، مخترع انگلیسی و راینهولد وورث آلمانی ثروتمندترین‌ها در بخش تولید هستند. به‌رغم همه‌گیری کرونا و اعمال مقررات قرنطینه در بسیاری از کشورها، در فهرست سال جاری ۲۷۳ میلیاردر، معادل ۱۰ درصد کل فهرست، افرادی هستند که در بخش‌های مد و خرده‌فروشی فعالیت می‌کنند. برخی از بزرگ‌ترین ثروتمندان جهان، از جمله برنارد آرنولت، رئیس ال.وی.‌ام.اچ و برادران ورتهایمر که مدیران فشن‌هاوس شانل هستند، در فهرست فعالان این بخش قرار دارند. کیم کارداشیان وست هم یکی از تازه‌واردها به فهرست میلیاردرهاست. او در زمینه مد و محصولات زیبایی فعالیت می‌کند.

در ادامه به ۱۰ صنعتی که به‌ترتیب بیشترین میلیاردرهای جهان را در خود جای داده‌اند، اشاره می‌کنیم. از آنجا که عده زیادی از این افراد در بورس‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رقم ثروت آنها با تغییرات قیمت سهام تغییر می‌کند و ارقامی که در ادامه بیان می‌شود، ارقام تقریبی ثروت آنهاست. از سوی دیگر، تغییرات در وضعیت اقتصاد سبب می‌شود، برخی بخش‌های اقتصاد و بورس مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرند و برخی بخش‌ها جذابیت خود را از دست بدهند. برای مثال، بهبود شرایط اقتصادی سبب می‌شود، آن دسته از شرکت‌ها که از این بهبود سود می‌برند، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند و قیمت سهام آنها و در نتیجه ثروت سهامداران آنها بالا برود. در مجموع، نوسان قیمت سهام، قیمت املاک، مصرف شهروندان و...، همگی بر ثروت افرادی که در فهرست میلیاردرهای بزرگ جهان قرار دارند، اثر می‌گذارند.

نخستین بخش، بخش مالی و سرمایه‌گذاری است. در فهرست امسال، ۳۷۱ نفر، معادل ۱۳ درصد کل فهرست، افرادی هستند که در این بخش فعالیت می‌کنند. ثروتمندترین فرد در این بخش، وارن بافت با حدود ۹۶ میلیارد دلار ثروت است. او رئیس و مدیرعامل شرکت برکشایر هث‌وی و سهامدار بیش از ۶۰ شرکت، از جمله شرکت‌های دوراسل و دیری‌کوین است. دومین بخش با بیشترین تعداد میلیاردر‌ها بخش فناوری است. در این بخش، نام ۳۶۵ میلیاردر، معادل حدود ۱۳ درصد فهرست، به چشم می‌خورد. جف بزوس با ۱۷۷ میلیارد دلار ثروت در صدر قرار دارد. او بنیانگذار شرکت تجارت الکترونیک آمازون و ثروتمندترین فرد جهان است. او همچنین روزنامه واشنگتن‌پست و شرکت فضایی بلو اوریجین را در تملک خود دارد. در سال گذشته میلادی، همزمان با تعطیل‌شدن اقتصادها به دلیل همه‌گیری کرونا، فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری به‌ویژه شرکت آمازون، به‌شدت رونق پیدا کرد و تحلیلگران معتقدند، عادت‌های ایجادشده در این دوران، از جمله خرید آنلاین در آینده از میان نخواهد رفت.

سومین بخش، بخش تولید است. ۳۳۱ نفر در فهرست امسال نشریه فوربس، از میلیاردرهای جهان، در این بخش مشغول فعالیت هستند. هی شیانگجین، بنیانگذار گروه میدیا (Midea) که در حوزه تولید لوازم برقی منزل فعالیت می‌کند، با ثروت ۳۵ میلیارد دلار در صدر فهرست این بخش قرار دارد. گروه یادشده ۲۰۰ شعبه در جهان دارد. چهارمین بخش مد و خرده‌فروشی است. در فهرست امسال ۲۷۳ میلیاردر، معادل ۱۰ درصد فهرست، در این بخش فعال هستند. برنارد آرنولت با ۱۵۰ میلیارد دلار ثروت، در صدر فهرست این بخش قرار دارد. او مدیرعامل و رئیس گروه ال‌.وی.‌ام.اچ است و ۷۰ برند زیر نظر او فعالیت می‌کنند. در پنجمین جایگاه، بخش خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارد. ۲۲۱نفر، معادل ۸ درصد فهرست امسال نشریه فوربس، در این بخش فعالیت می‌کنند و جیانگ رنشنگ با ۴/ ۲۴میلیارد دلار ثروت در صدر فهرست این بخش است. او رئیس شرکت واکسن‌سازی و محصولات بیولوژیک چونگ‌کینگ است.

ششمین بخش، بخش مواد غذایی و نوشیدنی‌هاست. ۲۱۹ نفر معادل ۸درصد فهرست امسال در این بخش فعالیت می‌کنند و ژونگ شانشان با حدود ۷۰ میلیارد دلار ثروت، در صدر فهرست این بخش است. او رئیس شرکت آب معدنی نونگفو اسپرینگ است و کنترل شرکت وانتای را که در حوزه دارو فعال است، در اختیار دارد. بخش بعدی، بخش املاک است. ۲۱۵ میلیاردر در فهرست امسال در این بخش فعال هستند که معادل ۸ درصد فهرست است. لی شاو‌کی با ۳۲ میلیارد دلار در صدر فهرست این بخش قرار دارد. او بنیانگذار شرکت ساختمانی سون‌هونگ‌کای است که پیش‌تر شرکت ساختمانی هندرسون را در سال ۱۹۷۶ راه‌اندازی کرد و این شرکت بخش عمده ثروت او را تشکیل می‌دهد. هشتمین بخش، چندشاخه‌ای‌ها هستند. ۱۸۸ میلیاردر فهرست امسال در این بخش مشغول فعالیت هستند و موکش آمبانی با ۵/ ۸۴ میلیارد دلار ثروت در صدر فهرست این بخش است. او مدیر شرکت صنایع غذایی ریلاینس است که بخشی از سهام شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز و مخابرات را در تملک خود دارد. نهمین بخش، بخش انرژی است. صد نفر، معادل ۴درصد میلیاردرهای فهرست امسال فوربس در این بخش فعالیت می‌کنند. روبین ژنگ با ۴/ ۲۸ میلیارد دلار ثروت در صدر فهرست این بخش است. او بنیانگذار و رئیس شرکت کالت، یعنی تولیدکننده بزرگ باتری‌های خودروهای برقی است و شرکت‌های فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و جیلی جزو مشتری‌های این شرکت هستند. در نهایت، دهمین بخش، رسانه و سرگرمی است. ۹۵ میلیاردر فهرست امسال در این بخش فعالیت می‌کنند و مایکل بلومبرگ با حدود ۶۰ میلیارد دلار ثروت در صدر فهرست میلیاردرهای این بخش است. او بنیانگذار شرکت اطلاعات مالی و رسانه‌ای بلومبرگ است. در سال گذشته میلادی، بلومبرگ یک میلیارد دلار صرف مبارزات انتخاباتی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کرد.