احیای طرح‌های نیمه‌تمام

 البته، باید توضیح داد که در این دستورالعمل، شرکت پروژه به شرکت سهامی عامی اطلاق می‌شود که به‌منظور اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان انتفاعی که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند، تاسیس می‌شود.

در این راستا به‌منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک عدم‌تکمیل پروژه، شرکت پروژه موضوع دستورالعمل فوق و دارایی‌هایی که توسط موسسان به شرکت پروژه منتقل می‌شود، دارای شرایط و محدودیت‌هایی است که باید متقاضیان آن را رعایت کنند. از جمله این شرایط می‌توان به حداقل سرمایه پنج‌هزار میلیارد ریالی برای صدور مجوز عرضه عمومی و همچنین تعهد اقلا نصف سرمایه شرکت و تادیه صد درصد مبلغ اسمی هر سهم تعهدشده به شکل نقد یا غیرنقد توسط موسسان شرکت اشاره کرد. همچنین موسسان باید قبل از ارائه درخواست به سازمان، مجوزهای قانونی مربوطه را از متولیان امر در وزارتخانه‌های مربوطه یا مراجع ذیصلاح اخذ کرده باشند.

 به عبارت دقیق‌تر، موسسان می‌توانند تمام یا بخشی از آورده خود را به‌صورت غیرنقدی و از طریق انتقال پروژه یا پروژه‌های انتقالی در زنجیره تولید و اجزا و متعلقات آن (از قبیل زمین، ساختمان و تاسیسات محل پروژه، ماشین‌آلات مربوطه و...) که در راستای موضوع اصلی فعالیت شرکت تاسیسی باشد، تامین کنند. البته دارایی مذکور باید فاقد هرگونه معارض و محدودیت نقل‌وانتقال باشد و دارایی‌های نامشهود، از قبیل برند، علائم تجاری و دانش فنی و تخصصی به‌عنوان آورده غیرنقد مورد قبول نخواهند بود.

از سوی دیگر، موسسان شرکت پروژه الزام دارند تا زمان اتمام پروژه در شرکت حضور داشته باشند و تضامینی از جمله قسمتی از سهام آنها جهت اتمام پروژه در زمان‌بندی اعلامی در وثیقه بورس مربوطه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که صدور مجوز پذیره‌نویسی، منوط به تایید کلیات پروژه توسط هیات پذیرش بورس مربوطه بوده و پس از پایان دوره پذیره‌نویسی، نماد شرکت در تابلویی که براساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان به این منظور ایجاد می‌شود، قابلیت معامله خواهد داشت.  از سوی دیگر، به‌منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاران، مقرر شده است که موسسان نسبت به معرفی یک شخص حقوقی معتبر به‌عنوان متعهد خرید حائز شرایط اقدام کنند. همچنین در این میان، چنانچه درصد پیشرفت سالانه پروژه انحراف ۲۰درصدی از پیش‌بینی‌های مندرج در طرح کسب‌وکار و سایر اطلاعات اولیه ارائه‌شده توسط موسسان داشته باشد، متعهد خرید یادشده ملزم است در پایان هر سال مطابق با قراردادهای تنظیم‌شده، اقدام به خرید تا سقف پنج‌میلیارد ریال سهام هر شخص حقیقی که در عرضه اولیه اقدام به سرمایه‌گذاری کرده، کند تا سهامداران بتوانند با نرخ خریدی که حداقل معادل نرخ سود علی‌الحساب بانکی متناسب با دوره نگهداری است، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

با تمامی موارد عنوان‌شده باید متذکر شد که تاسیس شرکت پروژه‌های سهامی‌عام می‌تواند با استفاده از سرمایه‌های عموم مردم، کمک شایانی به توسعه کشور کند و زمینه‌های رونق تولید و اشتغال را فراهم آورد. همچنین در پایان لازم به ذکر است که متن کامل دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی‌عام) در شرف تاسیس در سایت قوانین سازمان بورس به نشانی cmr.seo.ir در دسترس عموم قرار دارد.