دریافت پاسپورت سبز

چند روز پیش، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد سویه دلتا به سویه مسلط در بخش اعظم اروپا تبدیل شده است و سیاستمداران برای توجیه اعمال مقررات محدودکننده به رشد سریع تعداد افراد مبتلا به این سویه اشاره کرده‌اند. در واقع اخیرا تنها کسانی که به‌طور کامل واکسن زده‌اند، می‌توانند در فعالیت‌های عمومی حضور پیدا کنند. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود: «سویه دلتا بیش از دیگر از سویه‌ها خطرناک است. پاسپورت سبز اختیاری نیست، بلکه شرط لازم است که رعایت آن از تعطیلی اقتصاد جلوگیری خواهد کرد. بدون واکسیناسیون مجبور خواهیم بود بار دیگر اقتصاد را تعطیل کنیم.»

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا درباره ریسک‌های خاص سویه دلتا برای اقتصاد منطقه یورو هشدار داده و گفته است بازگشایی بخش‌های بزرگی از اقتصاد به رونق بخش خدمات کمک می‌کند، اما سویه دلتا به‌ویژه به بخش یادشده از جمله گردشگری لطمه می‌زند. استاد دانشگاه لندن می‌گوید: «داده‌های جدید نشان می‌دهد دلتا ۶۰درصد بیش از آلفا و آلفا ۶۰ درصد بیش از ویروسی که از چین سرایت کرد، قدرت انتشار و سرایت دارد؛ بنابراین اگر ۱۰ نفر به کرونای اولیه مبتلا می‌شدند، ۲۵ نفر را آلوده می‌کردند، اما اگر ۱۰ نفر به دلتا آلوده شوند، ۶۰ تا ۷۰ نفر را مبتلا خواهند کرد.»

دانشمندان می‌گویند در حال حاضر اروپا با همان رقابت بین ویروس و واکسن مواجه است که بریتانیا ماه‌ها با آن مواجه بود. استاد دانشگاه لندن می‌گوید: «در بریتانیا گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر افراد بالای ۵۰ سال واکسن زده‌اند، با این حال شاهد موارد زیادی از بستری‌شدن در بیمارستان‌ها هستیم. بنابراین شرایط برای اروپا پرریسک است. به نظر من راه‌حل اصلی، واکسیناسیون فراگیر و سریع جمعیت‌هاست. ضروری است تست‌گیری انبوه به شکل گسترده انجام شود تا مردم بفهمند آیا به کرونا مبتلا هستند یا نه، سپس افراد مبتلا قرنطینه شوند. البته عملکرد اروپا در این زمینه خوب نیست. در اروپا کمتر از انگلستان مردم به تست رایگان کرونا دسترسی دارند.»

شواهد زیادی نشان می‌دهد که الزام به واکسن‌زدن برای حضور در مدرسه، محیط کار و مسافرت سبب می‌شود مردم واکسن بزنند. در حال حاضر در مجموع نیمی از جمعیت اروپا به‌طور کامل واکسن زده‌اند، اما بین کشورها از این جهت تفاوت‌های زیادی وجود دارد و نکته مهم این است که افزایش سریع ابتلا‌ها حتی ممکن است افرادی را که به‌طور کامل واکسن زده‌اند، در معرض خطر قرار دهد.