با تصویب و اجرایی شدن برنامه امضاشده، درآمد مالیاتی کشورها افزایش خواهد یافت و دولت‌ها خواهند توانست هزینه‌هایی را که برای مقابله با همه‌گیری کرونا صرف کرده‌اند، جبران کنند. ازسوی دیگر اجرای برنامه‌های عظیم توسعه زیرساخت‌ها در آمریکا مستلزم صرف هزینه چندهزار میلیارد دلاری است. افزایش مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان یک راه‌ برای تامین منابع مالی لازم است.

کشورهایی که از طریق کاستن از نرخ مالیات‌ها توانسته‌اند شرکت‌های بزرگ را جذب کنند، اکنون با تعیین شدن یک حداقل برای نرخ مالیات‌ها مخالف هستند؛ زیرا با اجرا شدن این برنامه، مزیت مالیاتی آنها از میان خواهد رفت. اما تا وقتی همه کشورها با این طرح موافق نباشند، این طرح تصویب نخواهد شد. بنابراین بدون شک برای جلب رضایت ایرلند، مجارستان و دیگر کشورهایی که این برنامه را امضا نکرده‌اند، اقداماتی انجام خواهد شد. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی تخمین زده است که با اجرایی شدن این برنامه درآمدی بزرگ از محل مالیات‌ها نصیب کشورها خواهد شد.

در مطالب حاضر به محتوای این برنامه، دیدگاه‌های موافق و مخالف آن، اهدافی که دولت‌ها به‌ویژه دولت آمریکا برای به تصویب رساندن این برنامه دارد و مسیر پیش‌رو اشاره شده است.