از گذشته‌های دور انتقادهایی درباره رویه‌های تجاری این شرکت‌ها مطرح بوده، اما به‌نظر می‌رسد اخیرا مقابله با این رویه‌ها مورد حمایت بیشتری از سوی هر دو حزب اصلی آمریکا و نیز شرکت‌های رقیب واقع شده است. تحلیلگران معتقدند با تصویب این لوایح، اقدامات انحصارگرایانه شرکت‌های بزرگ فناوری یعنی اپل، گوگل، فیس‌بوک و آمازون با موانع بیشتری مواجه می‌شود و نیز مقامات مجری قانون، منابع مالی بیشتری برای نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها خواهند داشت.

برای تبدیل شدن این لوایح به قانون باید در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به لوایح یاد شده رای موافق داده شود. برخی کارشناسان معتقدند همراه کردن اکثر جمهوری‌‌خواهان سنا با این لوایح آسان نیست و نیز حتی اگر این لوایح به تصویب برسد و به قانون تبدیل شود، اجرای آنها سال‌ها زمان می‌برد. بدون شک شرکت‌های بزرگ فناوری که هدف این قوانین هستند علیه آنها دعاوی حقوقی آغاز خواهند کرد.

شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا در سال‌های اخیر به‌دلیل فقدان قوانین کافی و سخت‌گیرانه توانسته‌اند بزرگ و بزرگ‌تر شوند و در سال‌های اخیر بر نفوذ آنها بر واشنگتن افزوده شده است. از دید تحلیلگران، توسعه نفوذ شرکت‌های یاد شده از جهات گوناگون زیانبار و خطرناک است. در مطالب حاضر به محتوای لوایح ضدانحصار، لابی‌گیری شرکت‌های بزرگ فناوری، ضرورت داشتن رویکرد جامع در مبارزه با انحصارگرایی و موانع پیش‌رو اشاره شده است.