توطئه علیه چین؟

پکن به درخواست آمریکا برای همکاری در تحقیقات درباره احتمال نشت ویروس کرونا از موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین واکنش منفی و تند نشان داده است. رسانه دولتی چین این نظریه را یک توطئه که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مطرح کرده‌اند توصیف کرده است. سخنان آقای سلاویت پس از آن بیان شد که در گزارشی از نشریه وال‌استریت‌ژورنال ادعا شده بود ماه نوامبر ۲۰۱۹ یعنی یک ماه قبل از نخستین مورد تایید شده ابتلا به کرونا در جهان، سه دانشمند در موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین به یک بیماری با علائم شبیه کرونا مبتلا شده بودند.

دانشمندانی که با سازمان جهانی بهداشت همکاری می‌کنند ماه مارس در گزارشی اعلام کردند احتمال نشت ویروس کرونا از انستیتو ویروس‌شناسی ووهان به‌شدت کم است و احتمالا این ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده است. اما تعدادی از دانشمندان فورا از گزارش یاد شده انتقاد کردند. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پذیرفته بود که این گزارش به اندازه کافی فراگیر نبوده است. او گفت: «دانشمندان سازمان جهانی بهداشت برای دستیابی به داده‌های خام از چین با موانعی مواجه شدند.»

دکتر آنتونی فائوچی رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر آمریکا روز سه شنبه گفت هنوز هم معتقد است به احتمال زیاد ویروس کرونا از حیوانات به انسان منتقل شده است اما او افزود: «ما ۱۰۰ درصد مطمئن نیستیم و ضروری است به تحقیقات خود ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.» رسانه دولتی چین دکتر فائوچی را نیز هدف قرار داد. سردبیر گلوبال تایمز در مطلبی نوشته است: «دکتر فائوچی در حال انتشار دروغی بزرگ علیه چین است. نظریه نشت ویروس کرونا از انستیتو ویروس‌شناسی ووهان یک توطئه است که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و رسانه‌ها علیه چین مطرح کرده‌اند. آیا این اتفاقی است که دکتر فائوچی این دیدگاه را تکرار می‌کند.» گلوبال تایمز یک نشریه با گرایش‌های ملی گرایانه است که از سوی روزنامه حزب کمونیست چین منتشر می‌شود.

ادعاهای مطرح شده در نشریه وال‌استریت‌ژورنال توجهات را بار دیگر به‌نظریه نشت ویروس کرونا از موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین معطوف کرده است.

در این مطلب آمده است، یک گزارش فاش نشده اطلاعاتی آمریکا حاکی است نوامبر سال ۲۰۱۹ سه دانشمند موسسه یاد شده چنان بیمار شده بودند که به بستری شدن نیاز پیدا کردند. روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه چین دقت گزارش آژانس اطلاعاتی آمریکا را رد کرد و گفت: «قبل از دسامبر سال ۲۰۱۹ هیچ‌یک از پرسنل موسسه ویروس‌شناسی ووهان بیمار نشده بودند.»