رضایت از مبارزه با کرونا

یکی از کارشناسان نظرسنجی از موسسه‌ هارت می‌گوید: «آنچه ما نمی‌دانیم این است که آیا این عملکرد مثبت برای تیم بایدن و هریس ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؟» در بخشی از نظرسنجی مشخص شد ۲۰ درصد آمریکایی‌ها با تزریق واکسن مخالف هستند یا در این زمینه تردید دارند. همچنین ۸۰ درصد آنها معتقدند کشورشان همچنان دچار تفرقه است. واقعیت این است که در نظرسنجی‌های ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور تغییر می‌کند، اما کشور همان کشور است و مردم درباره مسائل اساسی کشور و جهت حرکت آن مثل گذشته فکر می‌کنند.

در نظرسنجی مشخص شد ۵۳ درصد بزرگسالان آمریکایی از اینکه بایدن رئیس‌جمهور است راضی هستند. در واقع ۹۰ درصد دموکرات‌ها، ۶۱ درصد مستقل‌ها و تنها ۹ درصد جمهوری‌خواهان چنین دیدگاهی دارند. اما ۳۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از حضور بایدن در کاخ‌سفید راضی نیستند. در پایان صد روز نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، ۴۰ درصد از حضور او در کاخ‌سفید راضی و ۵۴ درصد ناراضی بودند اما میزان رضایت از بایدن پایین‌تر از میزان رضایت از باراک اوباماست. در پایان صد روز نخست ریاست‌جمهوری اوباما، ۶۱ درصد از او راضی و ۳۱ درصد ناراضی بودند.

برنامه‌های بایدن برای مقابله با کرونا سبب رضایت اکثر مردم آمریکا شده است. در نظرسنجی مشخص شد ۶۹ درصد شرکت‌کنندگان از عملکرد او در مبارزه با همه‌گیری راضی هستند. همچنین ۵۲ درصد اعلام کردند از عملکرد اقتصادی وی راضی هستند. به‌نظر می‌رسد او در متحد کردن کشور تا اندازه‌ای موفق بوده است. ۵۲ درصد اعلام کردند در این زمینه از عملکرد بایدن راضی هستند. کمترین میزان رضایت از عملکرد بایدن در حوزه مقابله با چین، موضوع سلاح و امنیت مرزی و مهاجرت است. تنها ۳۵ درصد معتقدند عملکرد بایدن در مقابله با چین خوب بوده است.

از دید مردم، برنامه‌های بایدن برای کمک به مهار کرونا و تقویت اقتصاد در صد روز نخست درست بوده است. در تمامی موارد، میزان حمایت دموکرات‌ها از برنامه‌ها و عملکرد بایدن بسیار بالاتر از رضایت جمهوری‌خواهان است و یک نکته مهم که در نظرسنجی مشخص شد این است که ۵۶ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند حضور بایدن در کاخ‌سفید و برنامه‌های او سبب امیدواری آنها به آینده می‌شود. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان معتقدند عملکرد بایدن در این مدت کوتاه خیلی خوب بوده است. در زمینه ایدئولوژی رئیس‌جمهوری، ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند بایدن یک میانه رو است و ۲۹ درصد او را بسیار لیبرال توصیف کردند. بیش از ۶۰ درصد آمریکایی‌ها معتقدند آمریکا از بدترین دوره همه‌گیری عبور کرده، اما ۱۹ درصد معتقدند هنوز این بحران به اوج نرسیده است. با مقایسه نتیجه نظرسنجی جدید با نظرسنجی چند ماه پیش مشخص می‌شود جو جامعه تغییر کرده و مردم امیدوار‌تر شده‌اند.