واقعیت این است که دو طرف در بازی «اول تو» وارد شده‌اند؛ به این معنا که ایران اعلام‌کرده ابتدا آمریکا باید تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت ترامپ را لغو کند، سپس ایران به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل خواهد کرد. اما آمریکا معتقد است اول ایران باید به‌طور کامل تعهدات خود را انجام دهد، آنگاه تحریم‌ها لغو خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند در بهترین حالت، مذاکرات کنونی مذاکراتی طولانی خواهد بود و این درحالی است که به‌نظر می‌رسد زمان برای طرف آمریکایی برای مذاکره معنادار و موثر با ایران در حال پایان‌یافتن است. برخی کارشناسان معتقدند در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که به‌زودی برگزار می‌شود به احتمال زیاد قدرت در دست جناح تندرو قرار خواهد گرفت و این به‌معنای توقف روند مذاکرات است.

پرسش‌های مختلفی درباره آینده مطرح است: آیا دو طرف برای رسیدن به توافق به اندازه کافی تلاش خواهند کرد؟ بی‌نتیجه بودن مذاکرات چه پیامدهایی در‌بر خواهد داشت؟ آیا اروپایی‌ها می‌توانند نقش موثری برای حل مشکل بازی کنند یا نه؟ تاثیر موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات بر بازار نفت و تحولات در منطقه خاورمیانه چه خواهد بود؟ و...

در مطالب حاضر به موضوعاتی که دیپلمات‌های آمریکایی باید به آنها توجه کنند، تاثیر احتمالی مذاکرات کنونی بر بازار نفت، تنها راه پیش‌روی ایران و آمریکا و روندهایی که در سال‌های اخیر طی شده تا وضعیت کنونی پدید‌آمده اشاره شده است.