سبد معیشت، رقمی است که هزینه‌های ماهانه یک خانوار کارگری با بعد ۳/ ۳ نفر را برآورد می‌کند و این رقم توسط نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسه کمیته مزد ذیل شورای‌عالی کار تعیین می‌شود.

۵ اسفند ماه سال ۹۸ سبد معیشت سال ۹۹ کارگران به میزان ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد و ملاکی برای تعیین مزد ۹۹ قرار گرفت؛ اما دستمزد به آن میزان افزایش پیدا نکرد و در بهترین حالت یک کارگر با فرض دریافت تمام مزایا ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان درآمد دارد.

امسال نیز در ۴ اسفند ماه جلسه کمیته مزد با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد و هزینه سبد معیشت کارگران به میزان ۶میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین و ملاکی برای ورود به جلسه شورای‌عالی کار شد.

پس از تعیین رقم سبد معیشت، جلسات شورای‌عالی کار طبق روال هر سال تشکیل و تاکنون دو جلسه برگزار شده است.

آن‌طور که نمایندگان کارگری اعلام کرده‌اند اعداد اعلام‌شده برای افزایش دستمزد در جلسه قبلی رقمی بین ۷۵۰هزار تا ۲میلیون تومان بوده است که امروز پس از بررسی‌های همه‌جانبه، به احتمال زیاد میزان افزایش دستمزد تعیین و اعلام خواهد شد.

البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تعیین دستمزد تا ۲۹ اسفند ماه تاکید کرده است؛ اما مطابق با اعلام نمایندگان کارگری تاخیر در تعیین نهایی، منجر به افزایش التهاب جامعه به‌ویژه جامعه کارگری و بازنشستگان کشور خواهد شد و باید تا پیش از نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اعضای شورای‌عالی کار به توافق نهایی برسند.