همه نگرانی‌های داووس

با توجه به عوامل گوناگون، نگرانی از جمله اثرات همه‌گیری، تنش‌های تجاری، نابرابری رو به رشد و تنش‌های ژئوپلیتیک، فراهم کردن زمینه برای بهبود پایدار وضعیت اقتصاد جهان اهمیت بالایی دارد. هفته گذشته در نشست داووس، رهبران جهان به بحث درباره چالش‌های بزرگی که پیش روی جهان قرار دارد پرداختند. آنها پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را درباره بهترین روش‌های غلبه بر نابرابری، رشد پایدار و فراگیر و.. ارائه کردند.

مدیر اجلاس داووس در سخنان خود گفت: «در مواجهه با بحران همه‌گیری کرونا و اثرات پایدار آن بر اقتصاد جهان، سیاستمداران در سراسر جهان باید دیدگاه‌های خود را نه تنها درباره راه‌حل‌های فوری چالش‌های کنونی، بلکه درباره متحول کردن سیستم‌های اقتصادی بیان کنند. رشد بهره‌وری به تنهایی کافی نیست و ضروری است با نابرابری و تغییرات آب و هوایی مبارزه شود. باید سیاست‌ها به شکلی تغییر کند که اقتصادها رشد پایدار و بهره‌مندی همگان از رونق اقتصاد را در مرکز توجه خود قرار دهند. حرکت در این مسیر مستلزم تغییر در تمامی سیاست‌هاست.»

بنیان‌گذار اجلاس جهانی اقتصاد گفت: «نابرابری‌ها در کشورهایی که شاهد رشد سریع اقتصادی بوده‌اند درحال افزایش است و این روند قبل از آغاز بحران کرونا مشاهده شد.» همه‌گیری سبب شده بر شدت نابرابری‌ها افزوده شود و آن دسته از جمعیت‌ها که از دو عامل، یعنی همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی حاصل از آن، بیشترین لطمه را دیده‌اند از پیش دچار مشکلات عمیق اقتصادی بوده‌اند. پیش‌بینی شده ۸۸ تا ۱۱۵ میلیون نفر در جهان به فقر شدید دچار می‌شوند.

در کوتاه‌مدت اتخاذ تدابیر اضطراری برای کمک به این گروه‌ها اهمیت بالایی دارد و همچنین باید توزیع واکسن کرونا در جهان به شکل برابر انجام شود تا تضمین شود هیچ اقتصادی عقب نمی‌ماند. از سوی دیگر شرکت‌ها باید بیشترین تلاش را برای استخدام نیروی کار نشان دهند و این شامل آموزش نیروی کار، انعطاف در تعیین شرایط همکاری، پرداخت حقوق منصفانه و... است.

دومین موضوع مهم، توجه به مبارزه با تغییرات آب و هوایی همزمان با بهبود شرایط اقتصادی است. اقتصاددان‌هایی که سال‌جاری در نشست اجلاس جهانی اقتصاد شرکت کردند، معتقدند اکنون فرصتی مناسب پدید آمده تا کشورها هنگام برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی به مسائل زیست‌محیطی توجه کنند. نگاه فراگیر هنگام برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط اقتصادی و مبارزه با چالش‌های پیش‌روی جهان ضروری است.