تاکتیک دفاعی بایدن

رئیس پروژه دفاع از نهادهای دموکراتیک در مرکز مطالعات استراتژیک و دفاعی آمریکا می‌گوید: «این بسیار هیجان‌انگیز است که دولت جدید برای فضای سایبری و امنیت آن اولویت قائل شده است.» در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، امنیت سایبری به‌عنوان یک حوزه مهم سیاست‌گذاری نادیده گرفته شده بود. ترامپ سمت هماهنگ‌کننده امنیت سایبری در کاخ‌سفید را حذف کرد، از تعداد نیروها در بخش دیپلماسی سایبری در وزارت‌خارجه کاست و پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم ماه نوامبر، مسوول امنیت سایبری فدرال آمریکا را برکنار کرد.

عملیات بزرگ هک که ماه گذشته میلادی فاش شد، علیه ۸ آژانس فدرال و تعداد زیادی از شرکت‌ها از جمله شرکت سولارویندز که ارائه‌کننده نرم‌افزار به شرکت‌ها برای شبکه‌ها، سیستم‌ها و فناوری اطلاعات آنهاست انجام شده بود. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا این حملات را به هکرهای دولتی روسیه نسبت داده البته مسکو مشارکت در این عملیات را انکار کرده است.

طبق قانون جدید، بایدن باید اداره‌ای جدید که تمرکز اصلی آن فضای سایبری است تاسیس کند. این اداره به رئیس جدید امنیت سایبری ملی آمریکا گزارش می‌دهد و رئیس این نهاد، مسوولیت هماهنگی‌های لازم درحوزه امنیت سایبری را برعهده دارد. نامزد اصلی برای تصدی این جایگاه یعنی ریاست اداره امنیت سایبری ملی، یکی از مقامات بلندپایه سابق آژانس امنیت ملی است. او که اکنون رئیس بخش تاب‌آوری در بانک مورگان استنلی است در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما مسوولیت‌های مختلف اطلاعاتی را بر عهده داشت.

معاون رئیس شرکت مایکروسافت در یک بیانیه گفته است: «دولت بایدن از متخصصان تراز جهانی امنیت سایبری برای راهبری سیستم امنیتی کشور استفاده کرده است.» اما برخی کارشناسان می‌گویند تخصص این گروه تقریبا به‌طور کامل درحوزه بخش دولتی است و این درحالی است که بخش اعظم زیرساخت‌های اینترنت آمریکا تحت مالکیت و مدیریت شرکت‌های خصوصی است. یکی از متخصصان امنیت سایبری می‌گوید: «برای موفقیت درحوزه تامین امنیت سایبری باید در گروه یاد شده متخصصان امنیت در بخش دولتی و خصوصی حضور داشته باشند.»

برخی از کسانی که بایدن برای تصدی سمت‌های امنیتی انتخاب کرده کسانی هستند که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما در سمت‌های مشابه فعالیت کرده بودند. شورای امنیت ملی بایدن که یک بازوی کاخ سفید است و اولویت‌های امنیتی دولت را تعیین می‌کند شامل پنج مقام با تجربه امنیت سایبری است. مدیر موسسه امنیت و فناوری آمریکا می‌گوید: «آمریکا برای تهدیدهای امنیتی قرن ۲۱ اصلا آماده نیست.»

تحلیلگران معتقدند تمرکز بایدن بر موضوع امنیت سایبری و اشخاصی که او برای سمت‌های امنیتی انتخاب کرده امیدهایی درباره بهبود اوضاع در آینده به‌وجود آورده است اما مسیر پیش رو بسیار طولانی و پر فرازو نشیب است.