ولخرجی دموکرات‌ها

ماه گذشته میلادی ترامپ اعلام کرده بود رقم بسته حمایتی جدید که در کنگره تصویب شده یعنی ۹۰۰ میلیارد دلار کافی نیست و باید به شهروندان به جای ۶۰۰ دلار چک‌های ۲ هزار دلاری داده شود. مجلس نمایندگان این پیشنهاد را تصویب کرد اما جمهوری‌خواهان با آن مخالف بودند. بایدن در دوره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده‌های بزرگی در زمینه اجرای برنامه‌های زیرساختی، حمایت از اقتصاد و... داد. حالا هر دو مجلس سنا و نمایندگان در کنترل دموکرات هاست و او می‌تواند به این وعده‌ها عمل کند.

بایدن قبل از برگزاری انتخابات سنا در ایالت جورجیا، از رقم ۲ هزار دلار یعنی رقم موردنظر دموکرات‌ها برای کمک به شهروندان بیشترین استفاده را کرد. او به مردم قول داد اگر دو نامزد دموکرات پیروز شوند چک‌هایی با این رقم برای آنها صادر خواهد شد. وعده‌های بایدن درحالی مطرح شده که درباره فواید پرداخت این میزان پول به شهروندان بحث‌های داغی بین اقتصاددان‌های دموکرات و نمایندگان کنگره در جریان است. برخی معتقدند این رقمی بسیار بزرگ است و خانوارها به آن نیاز ندارد. مشخص نیست کنگره با چه سرعت درباره این پیشنهاد رای‌گیری کند. در واقع طی شدن مراحل قانونی و انجام بحث‌های مربوط به آن مدتی طول خواهد کشید اما واقعیت این است که دموکرات‌ها طرفدار اجرای برنامه‌های بزرگ حمایتی هستند. بایدن به‌زودی در کاخ‌سفید مستقر می‌شود و کنگره در کنترل دموکرات‌ها خواهد بود. در نتیجه می‌توان انتظار داشت در سال‌جدید میلادی برنامه‌های حمایتی بزرگ به تصویب برسد.

تصویب بودجه برای توسعه زیرساخت‌ها، تصویب قوانین مربوط به تغییرات آب و هوایی، بخشودگی بدهی دانشجویان و... همگی روی میز قرار دارند و در ماه‌های آینده یکی پس از دیگری به آنها رسیدگی خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که دموکرات‌ها با در کنترل داشتن هر دو مجلس سنا و نمایندگان می‌توانند از مقررات خاص بودجه‌ای برای تصویب برنامه‌های بزرگ استفاده کنند و این به آن معناست که راه برای آنها در جهت تصویب هر آنچه مایل هستند بسیار هموار شده است.

از دید اقتصاددان‌ها، شدت پیدا کردن همه‌گیری کرونا در هفته‌های اخیر و خبرهای منفی از بازار کار آمریکا، فشارهایی بر دموکرات‌ها وارد خواهد کرد تا هر چه زودتر برای حمایت از اقتصاد اقدام کنند. بایدن در نخستین اقدام باید بودجه بالاتری برای واکسیناسیون به تصویب برساند.