قوی سیاه کرونا

در فهرست این بانک به عوامل مختلفی که می‌توانند بر بازارهای مالی اثرات منفی بگذارند اشاره شده است. برای مثال اگر دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را در اختیار بگیرند، کاهش تنش بین چین و آمریکا رخ دهد، طوری که ارزش یوآن بالا رود یا اگر قیمت نفت به‌دلیل فروپاشی ائتلاف اوپک پلاس به ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کند، شرایط در بازارهای مالی دگرگون خواهد شد. البته از دید تحلیلگران این بانک، احتمال رخ دادن چنین رویدادهایی زیاد نیست.

عملکرد بازارهای مالی در ماه‌های اخیر بسیار خوب بوده و در برخی بورس‌ها شاهد رسیدن شاخص‌ها به ارقام بی‌سابقه هستیم. برنامه‌های بی‌سابقه حمایتی که از سوی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در اقتصادهای بزرگ اجرا شده یک عامل بسیار مهم رونق بازارهای مالی است. مدتی سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سال آینده وضعیت اقتصاد جهان بهبود می‌یابد و نرخ‌های تورم بالا خواهد رفت. همچنین این انتظار وجود دارد که شاخص دلار کاهش یابد.

البته باید دید آیا در عمل وضعیت اقتصاد جهان به میزان محسوس بهتر خواهد شد یا شاهد به تعویق افتادن آن خواهیم بود. اگر همه چیز آن‌طور که پیش‌بینی شده رخ دهد، بر مصرف شهروندان و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها افزوده می‌شود و عملکرد بازارهای مالی بهتر از امسال خواهد بود. تحلیلگران بانک استاندارد چارترد معتقدند با آنکه احتمال رخ دادن اتفاقات با اثرات منفی زیاد نیست، اما نمی‌توان گفت این احتمال صفر است در نتیجه باید به این رویدادهای احتمالی توجه کرد.

نخستین مورد این است که اگر دموکرات‌ها مجلس سنا را در کنترل بگیرند برنامه‌هایی برای بالا بردن نرخ‌های مالیات و افزایش مقررات به تصویب خواهد رسید و اثر آن بر بورس کوچک نخواهد بود. جو بایدن معتقد است باید مالیات‌ها بالا برده شود و به‌ویژه برای کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری ضروری است مقرراتی تدوین شود. اجرای این برنامه‌ها به سود شرکت‌ها لطمه وارد می‌کند.

دومین احتمال این است که تنش‌ها بین چین و آمریکا کاهش یابد. در این حالت چین به احتمال زیاد اجازه خواهد داد، ارزش یوآن رشد کند تا قدرت خرید برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان این کشور افزایش یابد. هنوز مشخص نیست دولت بایدن قصد دارد چه اقداماتی برای مقابله با رفتارهای چین انجام دهد.

عامل دیگری که بر بازارهای مالی اثر خواهد گذاشت تغییرات در سیاست‌های اوپک پلاس است. اگر دولت‌های صادرکننده نفت که عضو این ائتلاف هستند برای سامان بخشیدن به وضعیت بودجه خود، از سهمیه‌ها پیروی نکنند و عرضه افزایش یابد قیمت‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. نوسان قیمت نفت بر اکثر صنایع بورسی اثر می‌گذارد، احتمال دیگر این است که امیدواری به اجرای برنامه‌های حمایتی از سوی اتحادیه اروپا از میان برود. در این حالت شاهد افت ارزش یورو در برابر دلار خواهیم بود.