تبعیض جنسیتی افزایش می‌یابد؟

از سوی دیگر، در محیط‌های کار زنانی که ترجیح می‌دهند ساعات کمتری کار کنند یا به انعطاف ساعت کار نیاز دارند با مشکلات بزرگ‌تر مواجه هستند و در دوران همه‌گیری کرونا این دشواری‌ها شدت پیدا می‌کند. در چند دهه اخیر همواره این نابرابری جنسیتی در محیط‌های کاری وجود داشته و به‌نظر می‌رسد همه‌گیری کرونا بر شدت آن افزوده است.

در سراسر جهان، زنان شاغل با گزینه‌هایی نظیر ترک محل کار و بازگشت به خانه مواجه هستند و در کشورهایی نظیر ایالات متحده که در آنها از پیش نابرابری‌های جنسیتی در محیط‌های کاری وجود داشته، تاثیر همه‌گیری کرونا بر زنان عمیق‌تر و فراگیرتر است. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از نخستین اثرات همه‌گیری کرونا، افزایش سریع نرخ بیکاری بوده است و در این میان، سرعت بیکار شدن زنان بیش از مردان بوده است. در واقع در اکثر صنایع، میزان تقاضای زنان برای دریافت بیمه بیکاری بیش از مردان بوده است.

همچنین هنگام اخراج نیروی کار، زنان نخستین گزینه‌ها برای اخراج هستند و اگر قرار باشد مرخصی بدون حقوق به نیروی کار داده شود باز هم زنان در بالای فهرست قرار دارند و نکته دیگر این است که در بسیاری از خانواده‌ها اگر قرار باشد یکی از والدین شغل خود را کنار بگذارد و به نگهداری از فرزندان و انجام امور خانواده بپردازد، آن یک نفر باید کسی باشد که درآمد کمتری دارد و معمولا آن یک نفر مادر خانواده است.

قبل از شروع همه‌گیری کرونا در آمریکا، بسیاری از مادران در این کشور مجبور می‌شدند پس از فرزندآوری برای مدتی شغل خود را رها کنند؛ زیرا نمی‌توانستند هزینه پرستار کودک را بپردازند. تحقیقات نشان می‌دهد هر چه دوران دور ماندن یک زن از محیط کار طولانی‌تر شود، اثرات این دوره بر درآمد او در بلندمدت شدیدتر است و اکنون که تعداد بسیار زیادی از زنان به دلیل همه‌گیری کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، اثرات مالی آن برای آنها شدیدتر خواهد بود.

همچنین مشخص نیست آنها چه زمانی می‌توانند بار دیگر مشغول به کار شوند و این به آن معناست که درآمد آنها برای مدتی نامعلوم از میان رفته است. در ایالات متحده زنان ۴۳ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند. مطالعه‌ای که سه ماه پیش از سوی موسسه مک کنزی گلوبال انجام شد نشان می‌دهد در دوره همه‌گیری کرونا ۵۶ درصد از کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند، زن هستند. مشخص نیست عامل این سهم بالاتر زنان در از دست دادن شغل نسبت به مردان دقیقا چیست. اما عامل آن هر چه باشد، در نتیجه فرقی ایجاد نمی‌کند. بین زنان ثروتمند و فقیر از جهات گوناگون تفاوت‌هایی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد در خانواده‌ای ثروتمند، زن و مرد مسوولیت‌ها را تقسیم می‌کنند؛ اما در دیگر خانواده‌ها معمولا زنان انجام مسوولیت‌ها را به‌کار کردن ترجیح می‌دهند. نکته دیگر این است که زنان فرصت‌های کمتری برای اشتغال دارند و دستمزد آنها معمولا پایین‌تر از مردان است.