پایان حمایت‌های پوتین

واقعیت این است که مردم بلاروس از سال‌ها سوءمدیریت اقتصادی به ستوه آمده‌اند. لوکاشنکو برای نخستین‌بار طی ۲۶ سال اخیر به این نتیجه رسیده که اکثریت مردم حامی او نیستند. آمریکا، فرانسه، آلمان و لهستان از حکومت بلاروس خواسته بودند انتخاباتی سالم و آزاد برگزار کند اما اکنون مشخص است که انتخابات اخیر چنین ویژگی‌هایی نداشته است، البته مسلما مشکلات آقای لوکاشنکو با اعلام پیروزی قاطع در انتخابات ریاست‌جمهوری پایان نمی‌یابد. او باید مشکلات عمیق اقتصادی را حل کند، با مخالفت‌های گسترده در داخل مقابله کند، به روابط بلاروس با روسیه سامان دهد و همزمان ترتیبی دهد تا با کشورهای غربی روابط بهتری به وجود آورد.

لوکاشنکو که اکنون ۶۵ سال سن دارد قبل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۴ مدیر یک مزرعه اشتراکی بود و طی این سال‌ها بر بلاروس، کشوری با ۵/ ۹ میلیون نفر جمعیت حکمرانی کرده است. طی سال‌های متمادی او به سرکوب مخالفان و تقلب در انتخابات اقدام کرده و به همین دلیل از سال ۲۰۰۴ بلاروس مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

در بلاروس امکان نظرسنجی قابل اتکا کم است اما در یک نظرسنجی که از سوی موسسه جامعه‌شناسی برگزار شد، مشخص شد میزان محبوبیت لوکاشنکو ۲۴ درصد است. تحلیلگران معتقدند میزان نارضایتی از او در سال‌جاری میلادی به دلیل سوءمدیریت بحران کرونا افزایش یافته است. بدین ترتیب ویروس کرونا در این کشور تاکنون بیش از ۶۸ هزار نفر را مبتلا کرده و حدود ۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. البته نارضایتی از عملکرد لوکاشنکو سال‌های متمادی وجود داشته است. یک دهه کسادی اقتصاد و احتمال ایجاد روابط بسیار نزدیک‌تر اقتصادی با روسیه که از دید بسیاری از مردم و صاحب‌نظران حاکمیت ملی بلاروس را تهدید می‌کند وجهه لوکاشنکو را تخریب کرده است.

اقتصاد بلاروس به روسیه وابستگی شدید دارد به این معنا که بلاروس وام و انرژی ارزان از مسکو دریافت می‌کرده اما سال گذشته کرملین فشار به این کشور را افزایش داد، قیمت انرژی را بالا برد و از یارانه‌هایی که به این کشور می‌داد، کاست. مقامات روسیه می‌گویند اگر بلاروس خواهان تداوم دریافت کمک‌های اقتصادی روسیه است باید تلفیق عمیق‌تر اقتصادی با این کشور را بپذیرد. در سال‌های اخیر لوکاشنکو تعدادی از پیشنهادهای مسکو از جمله ایجاد ارز واحد را رد کرده است.

اکنون که میزان محبوبیت لوکاشنکو در بلاروس کاهش یافته و وضعیت اقتصادی اصلا خوب نیست، شرایط برای آخرین دیکتاتور اروپا نگران‌کننده شده است. به‌نظر می‌رسد مردم بلاروس تمایل بیشتری به حرکت به سمت غرب دارند. آنها به دموکراسی و حاکمیت قانون و ارزش‌های اروپایی علاقه‌مند هستند.