هفته گذشته روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، روزهای خبرساز برای این شرکت‌ها بودند. روز چهارشنبه مدیران چهار غول فناوری، یعنی اپل، فیس‌بوک، آمازون و گوگل به سوالات اعضای کمیته حقوقی کنگره پاسخ دادند و روز پنج‌شنبه گزارش عملکرد این شرکت‌ها در سه ماه دوم سال جاری میلادی منتشر شد که محتوایی بسیار مثبت داشت. این گزارش‌ها به رشد قیمت سهام آنها منجر شد و حالا ارزش بازار آنها در مجموع ۵ هزار میلیارد دلار است.

در سال‌های اخیر بر حوزه نفوذ شرکت‌های یادشده افزوده شده و این امر خطراتی را دربردارد. برای مثال این احتمال کاملا وجود دارد که آنها از قدرت عظیم اقتصادی خود برای اثرگذاری در امور سیاسی استفاده کنند یا آنکه ترتیبی دهند تا رقبا توان رشد نداشته باشند.

در اروپا و ایالات متحده مدت‌هاست بررسی دقیق رفتارهای این شرکت‌ها آغاز شده و از دید تحلیلگران، شرکت‌های یاد‌شده از این پس باید برای منازعه شدید با قانون‌گذاران آماده باشند. در واقع تلاش‌های قانون‌گذاران برای تغییر رویه‌های این شرکت‌ها وارد فاز جدیدی شده است.

در مطالب حاضر به عملکرد چهار شرکت یادشده در سه ماه دوم امسال، چالش‌هایی که پیش روی آنها خواهد بود، دیدگاه مردم در باره این شرکت‌ها و نیز عملکرد آمازون اشاره شده است.