مدیران مایوس

این رقم بالا که بیان‌کننده دیدگاه منفی مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی درباره آینده و اختلاف‌نظر آنهاست کاملا نشان می‌دهد جو اقتصادی کنونی تا چه حد مبهم است. ایالات‌متحده و دیگر کشورها ماه‌هاست مشغول مبارزه با یک بحران در حوزه سلامت هستند که سبب بحرانی عمیق در حوزه اقتصاد شده است و اساسا مشخص نیست این بحران چه وقت مهار خواهد شد. به همین دلیل پیش‌بینی آینده بسیار دشوارتر از بحران‌های پیشین است.

چند هفته قبل این امیدواری وجود داشت که پس از دو ماه تعطیلی اقتصاد و در خانه ماندن مردم، حرکت در مسیر بهبود شرایط همزمان با بازگشایی اقتصاد ادامه پیدا کند، زیرا فعالیت‌های اقتصادی به تدریج آغاز شده است. اما افزایش شدید موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چند ایالت به‌ویژه تگزاس و فلوریدا سبب توقف برنامه بازگشایی اقتصاد شده است و این نگرانی وجود دارد که ضروری شود کل اقتصاد بار دیگر تعطیل شود. جمعه گذشته بیش از ۴۵ هزار مورد جدید ابتلا به این ویروس در آمریکا تشخیص داده شد و متوسط ۷ روزه موارد تشخیص به ۴۱ درصد بالاتر از ۲ هفته قبل رسید.

در گزارش میزگرد تجاری به این موضوع به‌عنوان یک عامل بسیار نگران‌کننده اشاره شده است. در بخشی از این گزارش آمده است، رشد شدید موارد ابتلا نشان می‌دهد باید تدابیر فراگیرتر محافظتی اجرا شود، ضروری است مقامات دولتی و ایالتی در برنامه‌های بازگشایی اقتصاد بازنگری کنند تا تضمین شود از ماسک به شکل گسترده استفاده می‌شود، باید گردهمایی‌ها محدود شود و تدابیری برای ایمن نگه داشتن جمعیت‌های آسیب پذیر اتخاذ شود.

در برخی موارد شرکت‌ها قبل از دولت اقدام کرده‌اند. برای مثال همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا، شرکت اپل فروشگاه‌های خود را در ایالت‌های پرخطر از لحاظ شیوع این ویروس تعطیل کرده است. مدیرعامل شرکت والمارت می‌گوید: «مبارزه ما با ویروس کرونا هنوز تا رسیدن به پایان، راهی طولانی در پیش‌رو دارد. اولویت اصلی ما سلامت کارکنان و مشتری‌هاست که به آنها خدمات رسانی می‌کنیم. ما از قانونگذاران در سطح فدرال و ایالات‌ها می‌خواهیم تا جایی که می‌توانند هماهنگ عمل کنند تا از گسترش بیش از پیش ویروس جلوگیری شود.»

شاخص ترکیبی برنامه مدیران این شرکت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و استخدام طی ۶ ماه آینده، به ۳۴ یعنی پایین‌ترین میزان از فصل دوم سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است. گزارش میزگرد تجاری در حالی منتشر شده که دولت آمریکا همچنان درحال تلاش برای غلبه بر اثرات منفی همه‌گیری ویروس کرونا است. برخی صحبت‌های غیر رسمی آغاز شده که به اجرای برنامه‌های حمایتی جدید از ماه جاری مربوط است. میزگرد تجاری ضمن ستایش از اقدامات دولت و بانک مرکزی در حمایت از اقتصاد و کمک به مردم و کسب‌وکارها، اعلام کرد هنوز کارهای بسیار زیادی باید انجام شود. محتوای گزارش میزگرد تجاری نشان می‌دهد نگاه مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکایی به افق اقتصاد در نیمه دوم سال‌جاری چندان مثبت نیست و آنها معتقدند باید اقدامات بسیار بیشتری برای بهبود شرایط انجام شود.