تهدید موتورهای برقی

اندکی پس از آنکه مشخص شد شیوع ویروس کرونا مهار شده است دولت چین سیاست‌های حمایتی برای خودروسازی را معرفی کرد که در آنها، ساخت خودروها با انرژی جدید در اولویت قرار دارد. در چند هفته اخیر سیاست‌های مربوط به اعطای یارانه و معافیت مالیاتی برای این گروه از خودروها که سال‌جاری ‌مدت اجرای آن پایان می‌یابد تا سال ۲۰۲۲ تمدید شد. برای توسعه زیرساخت‌های مربوط به شارژ باتری خودروهای برقی ۷/ ۲ میلیارد یوآن اختصاص یافته تا مانعی در برابر خرید این خودروها وجود نداشته باشد. با اجرای این برنامه، زیرساخت‌ها نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر خواهد شد. این تلاش‌ها بخشی از برنامه‌های بزرگ ملی است و سهم خودروسازی را در اقتصاد بالا می‌برد. بخش خودرو ۱۰ درصد خرده فروشی را در اقتصاد چین تشکیل می‌دهد و یک ششم شغل‌ها در این کشور به این صنعت وابسته است.

دولت چین همچنین قصد دارد طی ۵ سال آینده سهم خودروهای برقی را در بازار به ۲۵ درصد افزایش دهد. حمایت از بازار این گروه از خودروها استراتژی بلندمدت دولت چین است. در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی یعنی دورانی که دولت چین مشغول مبارزه با ویروس کرونا بود، تولید خودروهای برقی ۶۰ درصد نسبت به سه ماه نخست سال قبل کاهش یافت و به ۱۰۵ هزار دستگاه رسید. فروش این خودروها نیز با ۵۶ درصد کاهش به ۱۱۴هزار دستگاه رسید. کل فروش خودرو با ۴۲درصد کاهش در محدوده ۶۷/ ۳ میلیون دستگاه قرار گرفت.

نگرانی مصرف‌کنندگان درباره وضعیت درآمدشان در آینده سبب کاهش خرید اقلام غیرضروری نظیر خودرو می‌شود. اقتصاد چین در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی ۸/ ۶ درصد کوچک شد و نرخ رسمی بیکاری به ۲/ ۶ درصد افزایش یافت. درحال‌حاضر شیوع ویروس کرونا در چین مهار شده، اما افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان یک روند طولانی است در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت میزان فروش خودرو در کوتاه‌مدت رشد چشمگیری داشته باشد اما خرید خودرو از سوی دولت و نهادهای دولتی رشد خواهد کرد. امسال خرید خودرو در چین ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت، اما میزان کاهش خرید خودروهای برقی کمتر از این میزان خواهد بود. از سوی دیگر تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین قصد دارند از طریق تولید محصولات جدید زمینه رشد فروش را فراهم کنند و نیز شبکه فروش خودروها در حال گسترش است. شرکت نیو(Nio) که رقیب اصلی شرکت تسلا در بازار خودروی چین است اعلام کرده در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی فروش محصولاتش افزایش یافته و روند رشد فروش امیدبخش است.

در ماه‌های آینده شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی در چین از استراتژی‌های مختلف برای بالا بردن سهم خود در بازار خودروی این کشور استفاده خواهند کرد. بالا بردن کیفیت محصولات از جهات مختلف از جمله‌مدت حرکت با هر بار شارژ، ارائه قیمت مناسب، توسعه شعب فروش و انعقاد قرارداد فروش محصولات با شرکت‌های دولتی جزو این استراتژی است. این باور در بین خودروسازها وجود دارد که برای تامین خواسته‌های مشتری راهی طولانی در پیش است، اما این به معنای مسدود بودن مسیر نیست.

شرکت نیو بر مبنای اظهارنظرهای مشتری‌ها آمده است تغییرات لازم را در هزاران قطعه خودروهای خود ایجاد کند. نکته دیگر افت قیمت نفت است که سبب کاهش قیمت بنزین شده و انگیزه خرید خودروهای برقی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هزینه استفاده از خودروهای برقی در بلندمدت کمتر از خودروهای دیگر است اما افت قیمت بنزین سبب شد این مزیت کمتر شود. اگر شاهد رشد قیمت نفت باشیم بار دیگر خودروهای برقی جذابیت پیدا خواهند کرد.

یک چالش خودروهای برقی در چین، کیفیت بوده است. شرکت‌های تازه تاسیس و خودروسازهای سنتی برای استفاده از یارانه‌های دولت به سمت تولید خودروهای برقی هجوم آورده‌اند و نتیجه این روند، تولید خودروهای ارزان و بی‌کیفیت بوده است. این وضعیت باید تغییر کند زیرا در بلندمدت کالای بی‌کیفیت نمی‌تواند در بازار باقی بماند. به‌ویژه حرکت خودروسازهای بزرگ جهان به سمت تولید خودروهای برقی باکیفیت سبب می‌شود شرایط رقابت برای خودروسازهای چین دشوار شود. برنامه‌های مربوط به تولید خودروهای برقی در چین در ماه‌های اخیر به‌دلیل بحران همه‌گیری با وقفه مواجه شده اما این برنامه‌ها بخشی از برنامه‌های کلان اقتصادی هستند و کنار گذاشته نخواهند شد.