نتیجه این اقدام، افت شدید مصرف نفت بود. طبق تخمین نهادهای تحلیلگر، در ماه گذشته میلادی میزان تقاضای جهانی برای نفت ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافته و در سه ماه کنونی میزان کاهش حدود ۱۵میلیون بشکه است. اوپک‌پلاس برای کمک به رشد قیمت‌ها و ثبات بازار از ابتدای ماه جاری ۷/ ۹ میلیون بشکه از عرضه نفت خود کاسته است اما این نوع اقدامات در شرایط کنونی تاثیر بزرگی بر بازار ندارد.

سقوط قیمت نفت و پایین باقی ماندن آن، بیشترین تاثیر را بر صادرکنندگان این ماده‌ خام دارد. کشورهای خاورمیانه عموما به صادرات نفت وابسته هستند و مدتی است شرایط برای این کشورها نگران‌کننده شده است. امسال تقریبا تمامی این کشورها با کسری بودجه مواجه خواهند بود. برخی از آنها می‌توانند از ذخایر ارزی خود برداشت کنند و برخی می‌توانند استقراض کنند اما تعدادی از این کشورها به دلایل مختلف هیچ روشی برای حل مشکل مالی خود ندارند و ممکن است با فروپاشی اقتصادی مواجه شوند. از سوی دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا بخش‌های گردشگری را تعطیل کرده و این عامل نیز بر اقتصادهای خاورمیانه اثرات منفی گذاشته است.

در مطالب حاضر به اثرات همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصادهای عرب خاورمیانه، وضعیت بسیار بد اقتصادی در عراق و نیجریه، تحولات عمیق ژئوپلیتیک که رخ خواهد داد و نیز دیدگاه صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت اقتصادی این منطقه اشاره شده است.