مسلما اثرات کوتاه مدت این بحران بسیار بزرگ است و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی برخی اقتصادهای بزرگ دچار رکودهای عمیق شوند. اما درباره آنچه پس از عبور بحران رخ خواهد داد دیدگاه‌های گوناگون مطرح شده است. صاحب نظران از مدت‌ها پیش مشغول بررسی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این بحران بوده‌اند و اغلب آنها معتقدند بسیاری از اثرات بحران همه‌گیری کرونا، بزرگ و ماندگار است. هر بحران دارای برنده‌ها و بازنده‌هایی است و بحران کنونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال شرکت‌های فعال در حوزه دارو و تجهیزات درمانی و پزشکی و نیز برخی شرکت‌های بزرگ فناوری جزو برنده‌ها هستند. در مقابل شرکت‌هایی نظیر اوبر که به فعالیت‌های اجتماعی مردم متکی هستند و نیز شرکت‌های نفتی دچار زیان شده‌اند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود تغییرات ماندگار در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان رخ دهد. کار از خانه، بیکار شدن میلیون‌ها نفر، افزایش بدهی‌ها در اقتصادهای بزرگ که حاصل اجرای برنامه‌های حمایتی است، افزایش فقر و.. همگی اثرات بلندمدت برجا می‌گذارند.

در مطالب حاضر به افق وضعیت شرکت‌های بزرگ فناوری تحت تاثیر بحران کنونی، دیدگاه صاحب نظران درباره آنچه پس از بحران در جهان رخ خواهد داد، اثرات رشد بدهی‌ها در آمریکا و تغییراتی که در وضعیت محیط زیست کره زمین رخ داده اشاره شده است.