تحول در حوزه‌های نظامی- امنیتی

این تنش‌ها زمینه هیاهو بر سر فعالیت‌های شرکت هوآوی یعنی بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده تجهیزات مخابراتی جهان را فراهم کرده است. مدت‌ها قبل از آنکه شرکت هوآوی از سوی آمریکا به چند اقدام از جمله سرقت اسرار تجاری و ... متهم شود، نهادهای امنیتی ایالات‌متحده نسبت به اینکه تجهیزات مخابراتی این شرکت ممکن است ابزاری برای جاسوسی چین باشند هشدار داده بودند. شرکت هوآوی بارها این اتهام‌ها را رد کرده، اما این هیاهو اهمیت رو به رشد فناوری نسل پنجم اینترنت را نشان می‌دهد و مسابقه تسلیحاتی در حوزه فناوری بین چین و آمریکا را شدت بخشیده است. از دید اکثر مردم، نسل بعدی شبکه‌ها که حداقل ۲۰ بار سریع‌تر از پیشرفته‌ترین شبکه‌های کنونی هستند، به معنای دانلود سریع‌تر فیلم‌ها و بازی، است. اما این شبکه‌ها ظرفیت‌های بسیار بالاتری دارند؛ در‌حالی‌که شبکه‌های کنونی ابزاری برای ارتباط انسان‌ها هستند شبکه‌های نسل پنجم شبکه‌ای گسترده از حسگرها، روبات‌ها و وسایل خودران را از طریق هوش مصنوعی به هم مرتبط می‌کنند. اینترنت اشیا امکان می‌دهد اشیا با هم ارتباط برقرار کنند و این کار از طریق مبادله حجمی عظیم از داده‌ها به شکل فوری و بدون دخالت انسان انجام می‌شود. کارخانه‌های خودگردان، جراحی از راه دور یا روبات‌هایی که صبحانه آماده می‌کنند؛ یعنی آنچه قبلا تنها در فیلم‌های علمی تخیلی وجود داشت امکان‌پذیر خواهد شد.

فناوری نسل پنجم و اینترنت اشیا، فناوری‌های نظامی آینده هستند. در آینده سربازهای مجهز به ابزارهای پیشرفته توانایی بسیار بالاتری برای مبارزه خواهند داشت. برای مثال تجهیزات هوشمند پوشیدنی یک سرباز که هدف گلوله قرار گرفته ، می‌تواند وضعیت او را به دیگر سربازان اطلاع می‌دهد و اقدامات اولیه را برای نجات وی انجام می‌دهد نظیر تزریق آدرنالین یا فشردن محل زخم و یک پیام هشدار به کل گروه سربازان و نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارسال می‌کند. به این ترتیب سربازان دیگر نسبت به وجود دشمن آگاه شده و همزمان یک هلیکوپتر امدادرسان به طرف محل حادثه پرواز می‌کند. از این فناوری و هوش‌مصنوعی، همچنین در مبارزه با تروریست‌ها و دیگر مجرمان می‌توان استفاده کرد. در واقع جنگ‌های آینده بر مبنای استفاده از اینترنت اشیا، نسل پنجم ارتباطات موبایل و هوش مصنوعی، جنگ‌هایی کاملا متفاوت با اکنون خواهد بود.

نسل پنجم ارتباطات موبایل قابلیت انتقال میزان بسیار بالاتر داده‌ها، در زمان بسیار کمتر، با صرف انرژی پایین‌تر و ثبات شبکه‌ای بالاتر را برای استفاده در حوزه‌های گوناگون در اختیار قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها یک عامل بسیار تعیین‌کننده در جنگ‌های آینده هستند. در واقع فناوری نسل پنجم اینترنت، ارتباطات در اینترنت اشیا را از هر جهت سرعت می‌بخشد و تسهیل می‌کند؛ ارتباط بین مکان‌های دور از هم، ارتباط حسگرها و روبات‌ها، ارتباط بین خودروها، علائم ترافیک، کارخانه‌ها و .... تجهیزات نظامی که در آنها از ابزارهای مخابراتی استفاده شده می‌توانند اینترنت اشیا را تشکیل دهند. ارتباط می‌تواند از یک ابزار به ابزار دیگر برقرار شود، بدون نیاز به ماهواره یا هواپیما در نتیجه هزینه عملیات‌ها کمتر می‌شود و اثربخشی آنها بسیار بالا خواهد رفت.

چین در چند سال اخیر جزو معدود کشورهایی بوده که به میزان بالا در حوزه نسل پنجم اینترنت و فناوری‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کرده است. اپراتورهای مخابراتی چین اعلام کرده‌اند از سال آینده شبکه‌های تجاری اینترنت نسل پنجم را راه‌اندازی خواهند کرد. البته در مرحله نخست این شبکه‌ها محلی خواهند بود، زیرا تجهیزات سازگار با این فناوری هنوز بسیار گران هستند. چندی پیش شرکت هوآوی یک تراشه را تولید کرد که ادعا می‌کند قدرتمندترین مودم اینترنت نسل پنجم است. متعاقب انتشار این خبر، اقدامات قضایی آمریکا علیه این شرکت و شرکت‌های وابسته به آن آغاز شد. البته واکنش‌های آمریکا به فعالیت‌های شرکت‌های مخابراتی چین از جمله شرکت هوآوی سابقه طولانی دارد. در سال ۲۰۱۲ کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی منتشر کرد که در آن تولید‌کنندگان تجهیزات مخابراتی چین، به خاطر ارتباط با دولت این کشور یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا قلمداد شده بودند.

آمریکا بر هم‌پیمان‌های خود فشار وارد کرده تا ساخت شبکه‌های موبایل نسل بعد را به شرکت هوآوی نسپارند. تاکنون کشورهایی نظیر انگلستان، آلمان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا یا به این توصیه عمل کرده‌اند یا در حال بررسی آن هستند. در واقع هدف این است که شرکت هوآوی از پروژه‌های ساخت شبکه نسل پنجم اینترنت در آمریکا و هم‌پیمانان این کشور کنار گذاشته شود. آمریکا سرمایه‌گذاری در استفاده نظامی از فناوری نسل پنجم اینترنت را آغاز کرده و شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی نظیر لاکهید مارتین مشغول کار روی استفاده از این فناوری در حوزه‌های مختلف هستند. پیش‌بینی شده چین طی یک دهه آینده بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در حوزه شبکه‌های اینترنت نسل پنجم سرمایه‌گذاری خواهد کرد.