تنوع در شریان‌های درآمدی

یکی از این تغییرات، افزایش تعداد پلت‌فرم‌های توزیع اپلیکیشن‌هاست. گسترش استفاده از گوشی‌ها و ابزارهای موبایل، توسعه فناوری‌های مربوط به این ابزارها و افزایش سریع تعداد اپلیکیشن‌ها مهم‌ترین پدیده فناوری در سال‌های اخیر بوده است و هنگامی که فناوری‌های جدید نظیر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی گسترش پیدا کند، اثرات ابزارهای موبایل و اپلیکیشن‌ها در زندگی انسان‌ها بیشتر خواهد شد. بر همین مبناست که شرکت‌های بیشتری وارد این بازار می‌شوند و به‌تدریج سهم پلت‌فرم‌های اصلی توزیع یعنی گوگل پلی‌استور و اپل اپ‌استور از بازار کاهش خواهد یافت. این امر به معنای کاهش قدرت کنترل آنها بر بازار است یعنی قدرت در بازار بین این بازیگران تقسیم خواهد شد.

دومین روند که در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد تغییر مدل‌های کسب درآمد است. در حال‌حاضر فروش اپلیکیشن، تبلیغات داخل اپلیکیشن و فروش داخل اپلیکیشن، مدل‌های اصلی کسب درآمد برای تولیدکنندگان این نرم‌افزارها و پلت‌فرم‌های اصلی هستند، اما انتظار می‌رود در آینده روش‌های جدید برای کسب درآمد پدید آید. مسلما رشد فناوری به شرکت‌های تولیدکننده اپلیکیشن کمک می‌کند روش‌های بهتری برای کسب سود بیابند.

سومین روند مهم، پدید آمدن سیستم عامل‌های جدید برای ابزارهای موبایل است. در حال‌حاضر دو سیستم عامل اندروید و‌ آی‌او‌اس تمام بازار را در سلطه خود دارند. قدرت‌های بزرگ اقتصادی از جمله چین مایل هستند این انحصار شکسته شود و بدون تردید تلاش‌هایی در این مسیر انجام خواهد شد، اما از میان رفتن این انحصار به هیچ‌وجه کار آسانی نیست، زیرا امکاناتی که دو سیستم عامل یاد شده ارائه می‌کنند بسیار فراگیر است و نیز برای غلبه بر این انحصار باید کاربران درباره بهتر بودن این سیستم عامل جدید متقاعد شوند.

چهارمین روند، افزایش اهمیت اقتصادهای نوظهور در بازار اپلیکیشن‌های موبایل است. بازارهای توسعه یافته از جهات گوناگون اشباع هستند و رشد استفاده از فناوری‌ها در این اقتصادها کند است. در مقابل، اقتصادهای نوظهور با جمعیت بالایی که دارند بازارهایی بسیار پرظرفیت برای اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شوند.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل بازاری بسیار پررونق و روبه رشد است و رویدادهایی که در آن رخ خواهد داد تا اندازه زیادی شگفتی‌آور خواهد بود. درباره آینده دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده و عده‌ای از کارشناسان معتقدند سرعت تحولات کمتر از سال‌های اخیر خواهد بود؛ زیرا برای ایجاد تحولات جدید به فناوری‌های نو نیاز است و دستیابی به این فناوری‌ها آسان نیست و مقاومت‌هایی در برابر آنها وجود خواهد داشت. موضوعاتی نظیر حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت استفاده از فناوری‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار مهم هستند و باید مقرراتی برای آنها تدوین شود.

به نظر می‌رسد طی ۱۰ سال اخیر بخش آسان کار انجام شده و از این پس بر پیچیدگی‌های بازار اپلیکیشن‌های موبایل افزوده خواهد شد؛ اما احتمال آنکه رشد این بازار متوقف شود بسیار کم است. شرکت‌های فعال در حوزه تولید و توزیع اپلیکیشن‌ها بر موانع غلبه خواهند کرد و سود بالای این بازار انگیزه‌ای قوی برای تلاش است.