برگ‌های برنده کدامند؟

در واقع کارشناسان معتقدند اگر او در ماه‌های آینده بخواهد همین روش را دنبال کند نمی‌تواند هیجان کافی در بین هواداران خود به وجود آورد. ترامپ در سخنرانی هفته قبل خود رسانه‌ها و سیستم سیاسی و مخالفان رادیکال خود را مورد سرزنش قرار داد و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را زمینه‌ساز تداوم برنامه‌های خود دانست. او هنگام سخن گفتن از موفقیت‌هایش به رونق اقتصادی، کاهش مالیات‌ها و حذف مقررات دست و پاگیر اشاره کرد، اما نگفت چه برنامه‌ای برای آینده دارد. او همچنین تلاش کرد رای‌دهندگان را از رفتارها و برنامه‌های دموکرات‌ها بترساند و گفت برنامه دموکرات‌ها در حوزه باز گذاشتن مرزها بزرگ‌ترین خیانت به طبقه متوسط جامعه آمریکا بوده است. ترامپ با سخنرانی سه‌شنبه گذشته خود سفری ۱۶ ماهه را به سمت انتخابات آغاز کرد و این در حالی است که طی دو سال و نیم اخیر هرگز میزان محبوبیت او بالاتر از ۵۰ نبوده و نیز اکنون در بسیاری از نظرسنجی‌ها از رقبای دموکرات خود عقب است. ترامپ برای موفقیت در انتخابات سال آینده باید بسیار بیش از سال ۲۰۱۶ تلاش کند، زیرا در آن زمان او به‌عنوان فردی که خواهان ایجاد تغییرات بزرگ به نفع مردم آمریکاست پا به صحنه انتخابات گذاشت و وعده‌های متعددی به رای‌دهندگان داد.

عملکرد او در حوزه سیاسی مشخص نبود و مردم به این باور رسیدند که او می‌تواند اقداماتی انجام دهد، زیرا فردی خارج از سیستم سیاسی است. از سوی دیگر نارضایتی از دموکرات‌ها یک عامل رای مثبت به ترامپ بود. در واقع ترامپ حرف‌های تازه‌ای می‌زد که برای رای‌دهندگان طبقه پایین جامعه آمریکا خوشایند بود. ترامپ برای موفق شدن در انتخابات سال آینده باید طرفدارانش را متقاعد کند که وعده هایش را فراموش نکرده است و برای رسیدن به اهداف اعلام شده خود برنامه‌های عملی دارد. برای مثال با آنکه شرایط اقتصادی خوب است اما به احتمال زیاد ضعف‌های بیشتری در شاخص‌های اقتصادی مشاهده خواهد شد و هنوز هم بسیاری از آمریکایی‌ها دچار مشکلات بزرگ اقتصادی هستند. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان و مشاوران ترامپ معتقدند تکرار روش سال ۲۰۱۶ می‌تواند ترامپ را به پیروزی برساند، اما اکنون رای‌دهندگان به برنامه شفاف و عملی برای دور دوم ریاست جمهوری ترامپ نیاز دارند. مشاوران ترامپ نباید صرفا روی ضعف دموکرات‌ها حساب کنند و به نگرانی‌های متعدد رای‌دهندگان هوادار ترامپ بی‌توجه باشند.

ترامپ در حوزه‌های گوناگون اقداماتی انجام داده که تقریبا هیچ یک به نتیجه نرسیده است. تنش‌های تجاری با چین لطمات بزرگی به اقتصاد آمریکا و جهان وارد کرده و سرنوشت آن مشخص نیست. از سوی دیگر مذاکرات با کره شمالی متوقف شده و برنامه‌ای برای پیشبرد آن وجود ندارد. ترامپ آمریکا را از چند پیمان بین‌المللی خارج کرده که سبب انتقاد بسیاری از کارشناسان و مردم جهان است. تنش در خاورمیانه شدت پیدا کرده و ممکن است قیمت نفت به شدت بالا رود. همچنین برنامه کاهش مالیات‌ها که از سال گذشته میلادی در آمریکا اجرا شده تاثیر خود را از دست داده و بی‌ثباتی در بازار مالی شدت پیدا کرده است. برخی کارشناسان معتقدند در ماه‌های آینده و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ ترتیبی خواهد داد تا ابهام‌های کنونی در حوزه‌های مختلف از میان برود تا او بتواند برگ‌های برنده را برای پیروزی در انتخابات ارائه کند. البته متقاعد کردن رای‌دهندگان چندان آسان نیست.