نقل قول بزرگان

آنگلامرکل، صدراعظم آلمان گفت: «شاهد رویکردی جدید در دنیای کنونی هستیم، رویکردی که سبب شک و تردید درباره اعتبار سیستم بین‌المللی می‌شود. رویکرد یاد شده صحیح به نظر نمی‌رسد.» تحلیلگران معتقدند او با بیان این سخنان عملا از اقدامات ترامپ که در آن یکجانبه‌گرایی اصل قرار گرفته، انتقاد کرده است.

جان کری. وزیر خارجه پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که پیام شما به ترامپ چیست پاسخ یک کلمه‌ای داد. او گفت: «استعفا». آقای کری که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ شکست خورد ابتدا در دادن پاسخ تردید داشت، زیرا معتقد بود ترامپ به هیچ یک از اظهارنظرها اهمیت نمی‌دهد. اما در نهایت به واژه استعفا اشاره کرد. او همواره از سیاست‌ها و اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده است.

وانگ کیشان. معاون رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود گفت: «چین و آمریکا به یکدیگر نیاز دارند، بنابراین روابط دو کشور باید به شکلی برنده- برنده پیش رود.» مذاکرات تجاری چین و آمریکا از ابتدای ماه گذشته میلادی آغاز شده و تا پایان ماه آینده یعنی ماه مارس ادامه پیدا خواهد کرد. درباره نتیجه این مذاکرات حدس‌های مختلفی مطرح شده، اما به باور اکثر اقتصاددان‌ها، روند مذاکرات بسیار طولانی خواهد بود و دو طرف به سادگی نمی‌توانند اختلافات را رفع کنند.

جورج سوروس. روز پنج‌شنبه در سخنان خود به رئیس‌جمهوری چین حمله کرد و او را خطرناک ترین دشمن جامعه باز توصیف کرد. سخنان سوروس در حالی بیان شد که دولت چین بر گستردگی سیستم نظارت بر شهروندان این کشور افزوده است. او گفت: «مایلم توجهات را به خطرات اخلاقی که جامعه باز را تهدید می‌کند جلب کنم. فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی یکی از ابزارهای کنترل است که وقتی در اختیار رژیم‌هایی مانند رژیم چین قرار می‌گیرد به ابزاری خطرناک تبدیل می‌شود.

مارک روت. نخست‌وزیر هلند در سخنان خود از ترامپ طرفداری کرد و گفت: «ترامپ به اصلاحات بسیار لازم سرعت می‌بخشد. مردم آمریکا رای داده‌اند و ترامپ اکنون رئیس‌جمهوری آمریکاست. شاید او بار دیگر در انتخابات پیروز شود، بنابراین باید با او تعامل کنیم و من تصور می‌کنم این یک فرصت است به این معنا که فرصتی برای اعمال تغییرات در برخی نهادهای بین‌المللی پدید آمده است. برای مثال سازمان تجارت جهانی نقایص بزرگی دارد.»

بولسونارو. رئیس‌جمهوری جدید برزیل در جمع مدیران شرکت‌های بزرگ جهان وعده داد بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای جنوبی را به یک کشور جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. او گفت: «اقتصاد برزیل هنوز نسبتا روی تجارت خارجی بسته است و تغییر این وضعیت یکی از اهداف دولت من است. می‌توانید مطمئن باشید که در پایان دوران ریاست جمهوری من، تیم اقتصادی ما زمینه را طوری فراهم کرده که برزیل جزو کشورهای جذاب برای مبادلات تجاری خواهد بود.»

کریستین لاگارد. رئیس صندوق بین‌المللی پول نسبت به بیشتر شدن سرعت کاهش نرخ رشد اقتصاد چین هشدار داد و گفت: «تاکنون روند کاهش این نرخ مناسب بوده اما اگر بر سرعت آن افزوده شود ریسکی بزرگ اقتصاد جهان را تهدید خواهد کرد.» خانم لاگارد در سخنان خود در آغاز نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد جهان را در سال جاری و سال آینده کاهش داد.

رابرت شیلر. برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد در سال ۲۰۱۳ گفت: «درباره توانایی‌ام در پیش‌بینی آینده اطمینان ندارم اما معتقدم ریسک ورود بازارهای مالی به فاز رکود در سال جاری میلادی وجود دارد. نشانه‌هایی از آغاز روند کاهش شاخص‌های مالی نمایان شده و احتمال دارد امسال برای مدتی نسبتا طولانی شاهد کاهش شاخص‌های مالی باشیم. سال پیش در چهار زمان شاخص‌ها کاهش پیدا کردند. تحولات اخیر در صحنه سیاسی و اقتصادی جهان بر ذهنیت مردم و سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد.» رکود در بورس به معنای کاهش مستمر و بلندمدت شاخص هاست. از لحاظ عددی، افت شاخص‌ها به میزان ۲۰ درصد یا بیشتر نسبت به اوج قبلی به معنای رکود است. ۲۴ دسامبر سال قبل شاخص استاندارد‌اندپورز در بورس آمریکا در این شرایط قرار گرفت. سخنان آقای شیلر در زمانی مطرح شده که به دلیل مسائل مختلف، درباره جهت حرکت بازارها در سال جاری میلادی ابهام‌های عمیق وجود دارد. تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا دو عامل مهم ضعف بازارها هستند. از سوی دیگر انتظار می‌رود ترامپ در سال جاری در مواجهه با مجلس نمایندگان با مشکلات بزرگی مواجه شود.